دیدبان حقوق بشر: طالبان رسانه‌ها را سانسور و تهدید می‌کنند

© Photo / Government Media and Information CenterАфганские СМИ
Афганские СМИ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.03.2022
عضو شوید
دیدبان حقوق بشر می‌گوید که طالبان سانسور و خشونت گسترده‌ای را علیه رسانه‌های محلی در مراکز ولایت‌ها و ولسوالی‌ها اعمال کرده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، دیدبان حقوق بشر، در گزارشی که دوشنبه، ۱۶ حوت منتشر کرده، گفته است که وضعیت روزنامه ‌نگاران به ‌ویژه زنان خبرنگار، در خارج از کابل بسیار بدتر از داخل پایتخت است.
دیدبان حقوق بشر اعضای محلی طالبان را متهم به تهدید، بازداشت و ضرب‌وشتم خبرنگاران کرده است.
این نهاد اضافه کرده است که بسیاری از خبرنگاران از روی ناچاری به خودسانسوری و یا تنها به گزارش بیانیه‌های طالبان و رویدادهای رسمی رو آورده‌اند.
فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیدبان حقوق بشر، گفته است که "آزار و حمله‌ی طالبان به خبرنگاران در خارج از مناطق اصلی شهری عمدتاً گزارش نشده و باعث شده است که رسانه‌ها در ولایت‌های دوردست خودسانسوری کنند یا بسته شوند".
او افزوده است که در بسیاری از ولایت‌ها، طالبان گزارش‌دهی در مورد برخی موضوعات را منع کرده‌اند.
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2021
دیدبان حقوق بشر برای به رسمیت شناختن طالبان شرط گذاشت
دیدبان حقوق بشر با ۲۴ خبرنگار و دیگر کارمندان رسانه‌ای در ۱۷ ولایت از ۳۴ ولایت کشور صحبت کرده تا از شرایط خارج از کابل مطلع شود.
خبرنگاران در ولایت‌ها گفته‌اند که طالبان فعالیت خبرنگاران را نظارت می‌کنند و آنها را مجبور می‌کنند که محتوای گزارش‌های خود را قبل از انتشار با اداره اطلاعات و فرهنگ شریک کنند.
بسیاری از خبر‌نگاران گفته‌اند که مقام‌های استخبارات طالبان مرتباً با سازمان‌های رسانه‌ای ملاقات می‌کنند تا به آنها بگویند که چه چیزی را منتشر کنند و به آنها هشدار دهند که با سیاست‌های طالبان در تضاد نباشند یا در مورد اعمال خشونت‌آمیز طالبان گزارش ندهند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала