امریکا یکی از متهمان پرونده ۱۱ سپتامبر را به عربستان سپرد

© AP Photo / Chao Soi CheongБоинг, следовавший рейсом 175 United Airlines врезался в южную сторону башни
Боинг, следовавший рейсом 175 United Airlines врезался в южную сторону башни - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2022
عضو شوید
وزارت دفاع امریکا ( پنتاگون ) از تحویل یک شهروند سعودی که طی دو دهه گذشته در خلیج " گوانتانامو" به اتهام مشارکت در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ زندانی شده بود به عربستان خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، پنتاگون امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، که "لوید آستین" وزیر دفاع امریکا در چهارم فیبروری ۲۰۲۲ کنگره از قصد خود برای بازگرداندن "محمد القحطانی" یکی از مظنونان حملات ۱۱ سپتامبر به عربستان سعودی مطلع کرد و ما با همکاری شرکای عربستانی خود شرایط لازم را برای انتقال امن وی فراهم کرده ایم.
این بیانیه اضافه کرد که ایالات متحده از رغبت عربستان و دیگر شریک های خود برای حمایت از تلاش‌های مستمر آمریکا جهت کاهش تعداد زندانیان در جریان یک فرآیند دقیق و سنجیده و در نهایت بستن زندان "گوانتانامو" قدردانی می‌کند.
11 سپتامبر بهانه‌ی 20 سال حضور نظامی امریکا / آیا افغانستان قربانی شرایط شد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2021
11 سپتامبر بهانه‌ی 20 سال حضور نظامی امریکا / آیا افغانستان قربانی شرایط شد؟
انتقال القحطانی پس از آن صورت گرفت که کمیته بازبینی "گوانتانامو" به این نتیجه رسید که بازداشت وی برای حفاظت از امنیت آمریکا در برابر یک تهدید جدی دیگر ضروری نیست.
هیات بازبینی به این نتیجه رسید که القحطانی از شرایط انتقال برخوردار است و توصیه کرد که وی در یک برنامه توانبخشی در مرکز جهادگران سابق در عربستان سعودی شرکت کند.
این کمیته با اشاره به اینکه تبعه عربستانی بازداشت شده در زندان گوانتانامو از وضعیت روانی ضعیف رنج می‌برد اضافه کرد که این کمیته برای انتقال وی، حمایت خانواده و کیفیت مراقبت‌هایی که از وی در کشورش انجام خواهد شد را در نظر گرفته است.
"القحطانی" یکی از اولین زندانیانی بود که در جنوری ۲۰۰۲ به گوانتانامو منتقل شد. او برای مدت طولانی در سلول انفرادی قرار گرفت و از خواب محروم شد و به خاطر مذهبش مورد توهین قرار گرفت.
"سوزان کروفورد" قاضی نظامی که در سال ۲۰۰۹ ریاست دادگاه ویژه گوانتانامو را بر عهده داشت اعتراف کرد که "القحطانی" شکنجه شده است.
وی افزود: به همین دلیل، این پرونده به دادگاه ویژه بازداشت شدگان در زندان نظامی ارجاع نشده است.
"محمد القحطانی" در چهارم آگوست ۲۰۰۱ وارد فرودگاه "اورلاندو" در ایالت "فلوریدا" شده بود اما رفتار او توجه افسر مهاجرت را به خود جلب کرد و این افسر فکر می‌کرد که او قصد دارد به طور غیرقانونی در آمریکا بماند بنابراین به وی اجازه ورود به ایالات متحده نداد و او به دبی رفت.
تحقیقات در مورد حملات ۱۱ سپتامبر که منجر به کشته شدن سه هزار نفر شد دست داشتن القحطانی در این حملات را آشکار کرد و وی در دسامبر ۲۰۰۱ در افغانستان دستگیر شد.
انتقال محمد القحطانی به عربستان توسط پنتاگون در حالی اعلام شده است که پیشتر وزارت کشور عربستان در بهمن سال ۱۳۹۵ اعلام کرده بود که " جبران بن سعد بن وازع القحطانی " یکی دیگر از شهروندان محبوس این کشور در زندان گوانتانامو به خاک این کشور بازگشته است.
در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، ۱۹ تروریست، چهار هواپیمای مسافری را که از فرودگاه نیوآرک نیوجرسی، بوستون و واشنگتن عازم سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس بودند، ربودند. هواپیمایی که عازم لس‌آنجلس بود در ساعت ۸.۴۶ دقیقه صبح به وقت محلی به یکی از برج‌های دو قلوی نیویورک برخورد کرد.۱۷ دقیقه بعد، دومین هواپیمای ربوده شده متعلق به "یونایتد ایرلاینز" به برج جنوبی خورد و سومین هواپیما هم به ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اصابت کرد. چهارمین هواپیما اما در پنسیلوانیا سرنگون شد.
کشته‌شدگان این دو حمله، دو هزار و ۹۷۴ تن بودند که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا، شمار کشته‌های این حملات به دو هزار و ۹۹۳ نفر رسید.
احتمال دخالت دولت عربستان در این حملات تنها اندکی پس از این حادثه قوت گرفت، چراکه خیلی زود مشخص شد ۱۵ نفر از ۱۹ مهاجم این حادثه، سعودی بودند. "اسامه بن لادن" رهبر القاعده و مظنون اصلی این حملات در آن زمان از خانواده های برجسته در عربستان بود. حتی بر اساس اسنادی که اکنون دیگر محرمانه نیستند، ایالات متحده در پی این حادثه از برخی دیپلمات های سعودی و افراد دیگری که با دولت عربستان سعودی ارتباط داشتند، تحقیق کرده بود.
با این وجود، گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر "هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دولت عربستان بودجه" حملات القاعده را تامین نموده، پیدا نکرد. هرچند این کمیسیون در عین حال به دخالت احتمالی خیریه های تحت حمایت دولت عربستان اشاره کرده است.
اما تحقیقات ویژه ای در مورد دو هواپیما ربایی که به ایالات متحده آمدند، یعنی "نواف الحزمی" و "خالد المهذار" صورت گرفته است. در فیبروری ۲۰۰۰ (یک سال و نیم پیش از این حملات)، این دو هواپیما ربا اندکی پس از ورودشان به جنوب کالیفرنیا، در یک رستوران حلال با یک شهروند سعودی به نام "عمر البیومی" ملاقات کردند که به آنها در پیدا کردن و اجاره یک آپارتمان در "سن دیه گو" کمک کرد. البیومی از جمله کسانی بود که با دولت عربستان ارتباط داشت و پیشتر توجه "اف.بی.آی" را جلب کرده بود.
امریکا ماه گذشته با آزادی پنج زندانی موافقت کرد اما ۱۰ نفر از آن‌ها از جمله "خالد شیخ محمد" طراح اصلی این حملات در انتظار صدور حکم توسط یک کمیسیون نظامی هستند.
زندان "گوانتانامو" ۲۰ سال پیش در چارچوب بخشی از جنگ علیه تروریسم تاسیس شد.
یادآوری می کنیم، که در حالی که همه شواهد مبنی بر دخالت نداشتن شهروندان افغانستان در رویداد یازده سپتامبر امریکا دارد، اما با این هم رئیس جمهور کنونی امریکا می خواهد بیش از سه میلیارد دالر پول ذخیره افغانستان را به قربانیان این رویداد بدهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала