پیامدهای نبود تشکیل دولت فراگیر در افغانستان از سوی طالبان

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2022
عضو شوید
یک دیپلمات پیشین ایران خاطر نشان کرد: اگر طالبان در سیاست های خود تجدید نظر نکند و اقوام و قومیت ها را در دولت مشارکت ندهد با مقاومتی از سوی مردم مواجه خواهد شد. بهتر است طالبان هم از فرصت گفت‌وگو با اقوام کار گرفته و آن ها را در دولت مشارکت دهد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محسن روحی صفت یک دیپلمات پیشین ایران در افغانستان، در ارزیابی خود از پیامدهای نبود تشکیل دولت فراگیر در افغانستان از سوی طالبان گفت: اتفاقی که در افغانستان رخ داد همه را شوکه کرد. هم خود طالبان انتظار نداشتند که در چنین مرحله ای قدرت را به دست بگیرند هم در میان مخالفان از جنبه های مختلف فشار و تشتت آرا به وجود آمده بود و تمایلی به جنگیدن نداشتند.
وی تصریح کرد: در چنین شرایطی طبیعی بود که هم طالبان و هم مخالفان در حالت بلاتکلیفی و شوک باشند تا بتوانند به خودشان آیند و به تدریج هر دو درکی نسبت به شرایط به دست آورند. طالبان هم بفهمند که حکومت داری آن طور که تصور می کردند آسان نیست و انتظاراتی در جامعه وجود دارد که باید به آن ها پاسخ داده شود.
رئیس وزرای طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.01.2022
کابینه حکومت طالبان به تغییر سال مالی از جدی به حمل رأی داد
این دیپلمات پیشین کشور ایران همچنین بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی در افغانستان معمولا زمستان ها اوضاع آرام می باشد اما با آمدن فصل بهار امکان تحرکات بیشتر در میان گروه ها وجود دارد. در واقع اگر طالبان در سیاست خارجی خود تجدید نظر نکند و از مشارکت اقوام و همه قومیت ها استفاده نکند با مقاومتی مواجه خواهد شد.
روحی صفت افزود: اگر مردم در مردادماه که طالبان قدرت را به دست گرفتند وارد جنگ نشدند یکی از دلایلش شکاف عمیقی بود که بین مردم و دولت به وجود آمده بود و علاقه نداشتند که مجددا برای حاکمیت قربانی دهند اما اکنون مردم هم محدودیت های موجود در جامعه را بیشتر درک می کنند و احتمال انجام تحرکاتی از سوی آن ها در صورتی که حکومتی عادلانه و فراگیر تشکیل نشود وجود خواهد داشت.
این دیپلمات پیشین کشور ایران در افغانستان همچنین اظهار کرد: نکته مهم این است که مردم می دانند رسیدن به یک راه حل از طریق مسالمت آمیز بسیار مناسب تر است و می تواند راهگشاتر از جنگ باشد لذا فرصتی برای طالبان است که استفاده کرده و اقوام مختلف را در دولت مشارکت دهد، حقوق زنان و اقلیت را رعایت کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر طالبان این هوشمندی و زیرکی را به خرج دهند و از ابزار مشروعیت در حکومت استفاده کند برای خود آنان مناسب تر است و اگر غیر از این باشد در سال آینده سال پرتحولی را در افغانستان شاهد خواهیم بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала