چین خواستار افشای اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های آمریکا در اوکراین شد

© AP Photo / Andy WongПредставитель МИД Китая Чжао Лицзянь
Представитель МИД Китая Чжао Лицзянь - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2022
عضو شوید
وزارت امور خارجه چین امروز سه‌شنبه از دولت آمریکا خواست اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی واقع در اوکراین را فوراً منتشر کند.
به گزارش اسپوتنیک،ژائو لیجیانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه، ۸ مارچ، ازایالات متحده خواست تا اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی واقع در اوکراین و ویروس‌هایی را که در آنجا تحت تحقیق قرار دارند را، افشا کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین با یادآوری این واقعیت که 26 آزمایشگاه آمریکایی و سایر تأسیسات از این قبیل در خاک اوکراین فعالیت می کردند، تاکید کرد: "مقامات پکن از ایالات متحده، به عنوان طرفی که بیشترین اطلاعات در این زمینه را دارد، می‌خواهند که فورا اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی واقع در اوکراین و ویروس‌ها و ماهیت تحقیقات روی آنها که در آنجا در حال تحقیق هستند را افشا کند."
وی گفت: به خاطر سلامت مردم اوکراین، مناطق همجوار و فراتر از آن، از طرف‌های درگیر هم می خواهیم تا از ایمنی این آزمایشگاه‌ها اطمینان حاصل کنند.
به گفته این دیپلمات، برنامه های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده در اوکراین تنها می تواند نوک کوه یخ باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت، طرف آمریکایی همچنین تحقیقات بیولوژیکی نظامی زیادی را در آزمایشگاه فورت دیتریک انجام داده است اد. هدف واقعی آمریکا چیست؟ آنها دقیقاً چه کار می‌کنند؟
این درحالی است که پیشتر، وزارت دفاع روسیه درباره تشکیل شبکه ای متشکل از 30 آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین که تحت برنامه پنتاگون کار می کنند صحبت کرد. این آزمایشگاهها روی پاتوژن های طاعون و سیاه زخم کار کرده اند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که آمریکا بیش از 200 میلیون دالر برای فعالیت آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین صرف کرده است و آزمایشگاه های اداره مرکزی بهداشت وابسته به وزارت دفاع اوکراین نیز در برنامه بیولوژیکی-نظامی آمریکا مشارکت داشته اند.
این وزارتخانه همچنین از وجود اسنادی خبر داد که توسعه اجزای سلاح های بیولوژیک را در آزمایشگاه های اوکراین در نزدیکی مرز روسیه تایید می کند.
گفتنی است در 24 فبروری، روسیه عملیات نظامی ویژه ای را برای دفاع از جمهوری های دونباس که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته بود، آغاز کرد.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک‌ های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала