طالبان گزارش سازمان ملل درباره تلفات غیرنظامیان افغان را رد کرد

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر Штаб-квартира Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке
Штаб-квартира Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2022
عضو شوید
یک تن ازاعضای ارشد طالبان گزارش اخیر سازمان ملل در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان را دور از واقعیت دانست.
به گزارش اسپوتنیک،الحنفی وردک، نماینده طالبان (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) که که از حدود بیش از هفت ماه قدرت در افغانستان را به دست کرفته اند، آخرین گزارش سازمان ملل در مورد تلفات غیرنظامیان در این کشور پس از تغییر قدرت در آگست سال 2021 را بی اساس خواند.
وردک در توییتی نوشت: "آخرین گزارش سازمان ملل در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان بی اساس و نادرست است. این گزارش به وضوح تلاشی برای تقویت و مبارزه به نفع سایر گروه های مخرب از جمله داعش است."
این سخنگوی طالبان گفت: "واقعیت این است که جنگ در افغانستان پایان یافته است، امنیت جهانی تضمین شده است و هیچ تلفات غیرنظامی وجود ندارد."
پیشتر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان حدود 400 غیرنظامی در افغانستان کشته شدند که مسئولیت بیش از ۸۰درصد آن داعش بوده است.
"میچل باچله" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که اگرچه افغانستان در ماه‌های اخیر شاهد کاهش شدید تلفات غیرنظامیان بوده است، اما وضعیت حقوق بشر برای بسیاری از افغان‌ها نگران‌کننده می‌باشد.
وی افزود که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان تاکنون کشته شدن 397 غیرنظامی و زخمی شدن 756 غیرنظامی در این کشور به ثبت رسیده است.
در این گزارش آمده است که شاخه خوراسان داعش با انجام چندین حمله انتحاری و حملات متعدد دیگر که بیشتر آن علیه شیعیان افغانستان صورت گرفت، مسئول بیش از 80 درصد این تلفات است.
باچله در ادامه اظهار داشت که وزیر کشور طالبان اخیراً در فرمانی به نیروهای امنیتی دستور داد تا به افراد در ایست‌های بازرسی شلیک نکنند و آن‌ها را به داشتن حکم قضایی پیش از بازرسی خانه‌ها ملزم کرد.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که از هیئت حاکمه افغانستان درخواست خواهد کرد تا ضمن اجرای رویکردهای خود در حکومتداری نسبت به تعهدات خویش برای حمایت از حقوق بشر پایبند باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала