بانک توسعه آسیایی کار تمویل پروژه تاپی را متوقف ساخت

© Sputnik / Vladimir Vyatkinافغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است
افغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2022
عضو شوید
رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که تمویل پروژه تاپی تا اطلاع بعدی متوقف شده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه‌های پاکستانی، بانک توسعه آسیایی تمویل پروژه 10 میلیارد دالری تاپی را متوقف کرده است. پروژه انتقال گاز بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند که بخش اعظم آن از افغانستان می‌گذرد، طبق اعلام یک مقام ارشد پاکستانی به علت به رسمیت شناخته نشدن حکومت کنونی، کار تمویلش از سوی بانک توسعه آسیایی متوقف شده است.
نیوز انترنیشنال پاکستان، گزارش داده است که یک مقام ارشد وزارت انرژی پاکستان با استناد به گزارش نشست اخیر در اسلام‌آباد با مقامات ترکمنستان گفته است که بانک توسعه آسیایی تمامی فعالیت‌های خود در زمینه تمویل پروژه تاپی را متوقف کرده و این پروژه با رکود مواجه شده است. این مقام وزارت انرژی پاکستان علت تصمیم بانک آسیایی را به رسمیت شناخته نشدن حکومت موجود از سوی سازمان ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان خوانده است.
تاپی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2022
طالبان: کار پروژه تاپی در بهار پیش‌رو آغاز خواهد شد
این رسانه هم‌چنان گزارش داده است که یک سخنگوی بانک توسعه آسیایی نیز تأیید کرده است که تمویل پروژه تاپی تا اطلاع بعدی متوقف شده است. این سخنگو نخواسته است که نامش افشا شود. بانک توسعه آسیایی تمویل و هماهنگ‌کننده پروژه تاپی است.
خط لوله گاز تاپی حدود یک هزار و 800 کیلومتر طول دارد که 750 کیلومتر آن از افغانستان می‌گذرد. ولایات هرات، فراه، هلمند و قندهار در مسیر عبور خط لوله گاز ترکمنستان به کشورهای هند و پاکستان قرار دارند.
نماینده‌گان وزارت‌های داخله و دفاع در 4 حوت با سفیر ترکمنستان در افغانستان و رییس پروژه تاپی دیدار و گفت‌وگو کردند و اعلام شد که در این نشست طرح امنیتی پروژه تاپی ارائه شده است. چنان که اعلام شد که در این نشست مقامات ترکمنستان گفته‌ بودند که کار عملی پروژه تاپی تا چند روز آینده آغاز می‌شود.
چهار سال پیش در "مراسم آغاز کار عملی پروژه تاپی" در هرات، در حضور رییس جمهور ترکمنستان و نخست‌وزیر پاکستان، محمداشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، وعده سپرد که گاز تاپی تا دو سال دیگر، یعنی در سال 1398 خورشیدی، خانه‌های باشنده‌گان هرات را روشن می‌کند؛ وعده‌ای که مانند صدها وعده دیگر غنی، هرگز عملی نشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала