روزانه هشت کودک مبتلا به سوء تغذیه در یک شفاخانه کابل جان می‌بازند

© Photo / af.mophشفاخانه ملی اطفال اتاترک
شفاخانه ملی اطفال اتاترک - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2022
عضو شوید
روزانه به گونه میانگین در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی کابل هشت کودک به دلیل ابتلا به سوء تغذیه جان های خود را از دست می دهند.
به گزارش اسپوتنیک، منابع به آریانا نیوز گفته اند که روزانه به گونه میانگین در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی کابل هشت کودک به دلیل ابتلا به سوء تغذیه جان های خود را از دست می دهند.
این در حالیست که به تازگی صندوق حمایت کودکان سازمان ملل یا یونیسف گزارش داده که میزان مبتلایان به بیماری سوء تغذیه در افغانستان تا حدی بالا است که اگر به آن توجه نشود یک میلیون کودک در این کشور جان می بازند.
مسوولان شفاخانه صحت طفل کابل اما این آمار را رد می کنند.
حسیب رحیمزی وردگ، رئیس شفاخانه اندرگاندی گفت: "ما در شفاخانه دو بخش سوء تغذیه داریم، بخش تداوی متوسط که مواد میدهم و حاد که بستری میسازیم. در بخش بستری ما تنها در یک ماه گذشته یک واقعه فوتی داشتیم".
از سویی هم، شماری از مریضداران در شفاخانه اندراگاندی از نبود نظم درست، برخورد نا سالم با بیماران و نبود ادویه شکایت دارند.
به گفته آنان، ماه ها میشود در این شفاخانه مریض بستری دارند اما به آنان توجه جدی نمی شود و این بی توجهی در برخی موارد سبب مرگ بیمار شده است.
زرلشت، یکی از مریض‌داران در این شفاخانه گفت: "باز خواست نیست و ما منتظر داکتران میمانیم. مریضم در کنار سوء تغذیه کام چاک است. باید به مردم رسیدگی شود. تمام دوا را از بازار میخریم. در این شفاخانه چیزی نیست".
حمیرا، مریض‌دار دیگری در شفاخانه صحت طفل گفت: "یک ماه میشود که اینجا بستر استم نمی‌فهمم چرا داکتر ها برایم نمی‌گویند که مریضی این طفل چی است و چرا خوب نمیشه".
UNICEF Afghanistan - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2022
یونیسف: 50 درصد از کودکان زیر 5 سال افغانستان به سوء تغذیه حاد مبتلا هستند
بر بنیاد گزارش یونیسف، سه اعشاریه دو میلیون کودک زیر سن پنج سال تا آخر سال روان میلادی ممکن به سوء تغذیه حاد دچار شوند.
داکتران هم افزایش فقر و تغذیه نا مناسب را علت اصلی مصاب شدن کودکان به این بیماری می گویند.
سکینه، مسوول بخش تغذیه اندراگاندی گفت: "ما در این شفاخانه مریض زیاد داریم و تعداد واقعیات متفاوت است و دقیق گفته نمیتوانم که روزانه چه تعداد کودک جان خود را از دست میدهند".
پیش از این صندوق وجهی ملل متحد نیز در بزرگترین درخواست کمک برای افغانستان خواستار دو میلیارد دالر از بهر جلوگیری از فروپاشی نظام صحی و فراهم آوری مواد غذایی برای کودکان و خانواده های نیاز مند افغان شده بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала