نگرانی تاجران افغانستان از افزایش بانک‌نوت‌های مندرس در کشور

© facebook/deenجمع آوری بانکنوت‌ کهنه
جمع آوری بانکنوت‌ کهنه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2022
عضو شوید
تبادله بانکنوت‌های مندرس شده از ده تا صد افغانیگی در بانک‌های خصوصی و دولتی، تاجران و مردم را با یک چالش جدی روبرو ساخته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اتاق صنایع و معادن می‌گوید که بانک‌های خصوصی و دولتی بانکنوت‌های کوچک را با تفاوت شش تا هشت افغانی تبادله می‌کنند و این کار تمامی تاجران و صنعتکاران را متضرر ساخته است.
سخی احمد پیمان، رئیس اتاق صنایع و معادن گفت: "فروشات صنعت‌کاران کشور به پول افغانی است و در تبادل ارز تفاوت زیادی وجود دارد بین شش الی هشت افغانی که این وضعیت باعث مضرر شدن صنعت‌کاران کشور شده است".
از سویی هم، شماری از صرافان دست فروش می‌گویند که در این روزها شمار بانکنوت‌های کهنه افزایش یافته اما در تبادله آن در بانک‌ها با مشکل روبرو اند.
محمد رحیم، صراف دست فروش گفت: "پول‌های فرسوده زیاده شده است، این‌ پول‌ها در بازار اصلا در چلش نیست".
حمید، صراف دست فروش گفت: "این پول‌های کهنه را صرافان به بانک‌ها می‌برند و در مقابل یک هزار اش 600 الی 700 افغانی می‌گیرند که سه صد الی چهار صد تفاوت می‌کند".
بیشتر داد و ستد نانواها با بانکنوت‌های کوچک و کهنه صورت می‌گیرد.
در همین حالی، برخی آگاهان مسایل مالی و بانکداری می‌گویند که نپذیرفتن بانکنوت‌های کوچک از سوی بانک‌های دولتی و خصوصی، روند داد و ستد را در کشور با چالش روبرو خواهد کرد.
میر شکیب، آگاه مسایل مالی و بانکداری گفت: "اینها مکلف استند که بانکوت‌های مندرس را بپذیرند و به بانک مرکزی تسلیم نمایند و به هیچ نوع کمیشنی مطابق قانون اجازه ندهند که این‌ها از بانکنوت مندرس شده وضع نمایند".
بانک مرکزی نخواست در این باره با ما گفتگو کند.
600 میلیون افغانی بانکنوت های کهنه آتش زده شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.02.2022
600 میلیون افغانی بانکنوت های کهنه آتش زده شد
پس از سقوط نظام جمهوریت و از سه ماه بدینسو روند حریق بانکنوت‌های کهنه از سوی بانک مرکزی آغاز شده است و در آخرین رویداد، بانک مرکزی ششصد میلیون افغانی بانکنوت کهنه را حریق کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала