کشف شواهد جدید از وجود آب و باد در مریخ

CC0 / Pixabay/Aynur_zakirov / Марс
Марс - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2022
عضو شوید
یک تیم بین‌المللی از دانشمندان چین، کانادا و آلمان با استفاده از مریخ نورد چین به نام ژرونگ (Zhurong) شواهد جدیدی مبنی بر وجود آب و باد در مریخ را یافته اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله Nature Geoscience، ژرونگ در ماه می سال 2021 میلادی به مریخ رسید. از آن زمان، مریخ نورد چین موفق شد 450 متر را در منطقه دشت اتوپیا در نیم‌کره شمالی مریخ طی 60 روز مریخی طی کند. کارشناسان معتقدند که این مکان (منطقه دشت اتوپیا) قبلاً پر از آب بوده است.
داده‌های دروبین‌های ژرونگ نشان داده که بخشی از دشتی که مریخ نورد از آن عبور کرده، نسبتاً مسطح بوده و سنگ‌های کمی داشته است. تجزیه و تحلیل خاک از این منطقه همان شاخص هایی را نشان داده که در سایر نقاط کره زمین وجود دارد. با این حال، تصاویر به دست‌آمده خطوط خرد شده کوچکی را روی سنگ‌های نشان می‌دهد که احتمالاً در اثر برخورد باد ایجاد شده‌اند. در برخی از سنگ‌ها، محققان آثاری از فرسایش آبی را نیز یافتند. محققان بر این باورند که به احتمال زیاد، باد دیگر در این سیاره وجود ندارد.
This image of mounds, wind-sculpted ripples and dustdevil tracks near Hooke Crater on Mars was taken by ESA Roscosmoson 1 February  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.02.2022
عکس‌های جدید از سطح مریخ منتشر شد
در ماه فبروری سال روان میلادی، سازمان فضایی فدرال روسیه (Roscosmos) و آژانس فضایی اروپا(ESA) عکس جدیدی از مریخ را منتشر کرده بودند که در آن بخشی از دشت و دهانه هوک را نشان داده شده بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала