بانک توسعه آسیایی تامین مالی پروژه بزرگ گازرسانی تاپی را متوقف کرد؛ تاپی به روی افسانه‌ها رفت؟

© Sputnik / Vladimir Vyatkinافغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است
افغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2022
عضو شوید
کارشناس اقتصادی افغانستان، در مورد توقف کاری بانک توسعه آسیایی، با خبرنگار اسپوتنیک افغانستان اظهار نظر نموده است.
به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌های پاکستانی از قول مقام‌های دولت عمران خان خبر دادند که بانک توسعه آسیایی تامین مالی پروژه بزرگ گازرسانی تاپی را متوقف کرده است. این پروژه که قرار است گاز ترکمنستان را از مسیر افغانستان به پاکستان و هند برساند، به بیش از 10 میلیارد دالر سرمایه نیاز دارد و بانک توسعه آسیایی بزرگ‌ترین تامین‌‌کننده مالی آن است.
خبرگزاری نیوز انترناسیونال پاکستان به نقل از یک مقام عالی‌رتبه وزارت انرژی پاکستان می‌گوید که پس از نشست اخیر مقام‌های دولت پاکستان با مقام‌های ترکمنستان در عشق‌آباد، مشخص شد که بانک توسعه آسیایی تامین مالی پروژه بزرگ تاپی را متوقف کرده است. مقام‌های دولت پاکستان از قول بانک توسعه آسیایی گفتند تا زمانی که سازمان ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان دولت طالبان را به رسمیت نشناسند، این بانک تامین مالی پروژه تاپی را بر عهده نخواهد گرفت.
پس از تصمیم بانک توسعه آسیایی، چی اتفاقی رخ خواهد داد؟
در پاسخ به این سوال، سید مسعود، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک گفت:
درگذشته ما می‌گفتیم که پروژه تاپی یکی از پروژه‌های آرمانی است که در داخل گره‌های منطقوی قرار دارد. رقابت میان هند و پاکستان، رقابت بین ترکمنستان، قطر و ایران معضلات درون افغانستان، معضله و تاملات سیاسی افغانستان با جهان در حقیقت این پروژه را نمی‌ماند حرکت کند."
افغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2022
بانک توسعه آسیایی کار تمویل پروژه تاپی را متوقف ساخت
استاد مسعود گفت که از این لحاظ افغانستان پول ندارد تا مصرف کند و بانک انکشاف آسیایی باید افغانستان را تمویل بکند تا کاری انجام شود.
این کارشناس اقتصادی نیز خاطرنشان کرد که کمک های بانک جهانی بخاطر دلایلی متوقف شده و گفته است که تا طالبان باشند این پول را کمک نخواهد کرد.
آقای مسعود گفت: چند وقت پیش وزیر اقتصاد پاکستان هم گفت که ما معضله امنیتی داریم و این پروژه را تکمیل کرده نمی‌توانیم. اما مربوط به این میشود که "تاپی" است یا "تاپ"، آنها (پاکستانی‌ها) به تاپ مشکل ندارند بلکه به تاپی مشکل دارند، (هند باید حذف شود."
اما استاد دانشگاه خاطرنشان کرد که هند از طرف ترکمنستان حذف نمی‌شود: به نظر ترکمنستان در حقیقت آخرین ایستادگاه تاپی هند است.
در اخیر آقای سید مسعود ابزار ناامیدی کرد و گفت: تاپی رفت به روی خیالات و روی افسانه‌های مردم افغانستان."
تاپی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2022
طالبان: کار پروژه تاپی در بهار پیش‌رو آغاز خواهد شد
خط لوله گاز تاپی حدود یک هزار و 800 کیلومتر طول دارد که 750 کیلومتر آن از افغانستان می‌گذرد. ولایات هرات، فراه، هلمند و قندهار در مسیر عبور خط لوله گاز ترکمنستان به کشورهای هند و پاکستان قرار دارند.
نماینده‌گان وزارت‌های داخله و دفاع در 4 حوت با سفیر ترکمنستان در افغانستان و رییس پروژه تاپی دیدار و گفت‌وگو کردند و اعلام شد که در این نشست طرح امنیتی پروژه تاپی ارائه شده است. چنان که اعلام شد که در این نشست مقامات ترکمنستان گفته‌ بودند که کار عملی پروژه تاپی تا چند روز آینده آغاز می‌شود.
چهار سال پیش در "مراسم آغاز کار عملی پروژه تاپی" در هرات، در حضور رییس جمهور ترکمنستان و نخست‌وزیر پاکستان، محمداشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، وعده سپرد که گاز تاپی تا دو سال دیگر، یعنی در سال 1398 خورشیدی، خانه‌های باشنده‌گان هرات را روشن می‌کند؛ وعده‌ای که مانند صدها وعده دیگر غنی، هرگز عملی نشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала