مسوول حقوق بشر سازمان ملل: زنان افغانستان باید فضایی برای رهبری داشته باشند

© Photo / UNAMA.Dariمیشل باشله
میشل باشله - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2022
عضو شوید
میشل باشله، مسوول حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز (پنج‌شنبه، 10مارچ)، در بیانیه‌ای تأکید کرده است که زنان افغان باید فضایی برای رهبری داشته باشند تا این کشور به صلح و پیش‌رفت دست یابد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از 8صبح، باشله گفته است که زنان افغانستان به عنوان صلح‌سازان، انسان دوستان و یا بازیگران محوری، با شجاعت جامعه خود را به سوی جلو سوق می‌دهند.
خانم باشله که از کابل بازدید کرده است، می‌گوید که به زنان افغانستان گوش می‌دهد تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و نیز با مقام‌های واقعی طالبان در مورد نیاز فوری و حیاتی برای پایان دادن نقض جدی حقوق بشر که زنان و دختران با آن مواجه هستند، صحبت می‌کند. او گفته است که زنان افغانستان مورد حمله قرار گرفته و از مناصب دولتی کنار گذاشته شده‌اند.
مسوول کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است: "اما این آن‌ها (زنان) را از دفاع شجاعانه از حقوق خود و ایجاد شبکه‌های حمایتی دست بر نمی‌دارند و زنان تماشاگران منفعل نیستند".
در مواجهه با جنگ، فقر شدید و خشونت غیرقابل وصف، زنان افغانستان به گفته میشل باشه، به طور خسته‌گی ناپذیر برای محافظت و تأمین معاش خانواده و جوامع خود تلاش می‌کنند.
Верховный комиссар ООН по правам человека Мишель Бачелет - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.01.2022
کمیشنر حقوق بشر خواستار بازخواست از ناقضان حقوق بشر در افغانستان شد
رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر تاکید کرده است که دختران باید بتوانند به مکتب و دانشگاه بروند و این قدرت را داشته باشند که در آینده کشور خود سهمی قوی داشته باشند.
به گفته او، زنان باید به وضوح در نیروی پولیس، دادگاه‌های حقوقی، ادارات دولتی و بخش خصوصی – در واقع در هر حوزه‌ای از زنده‌گی مدنی و عمومی – حضور داشته باشند.
میشل باشله گفت که علاوه بر این، زنان افغانستان حق برابر دارند که بدون ترس از انتقام، تظاهرات مسالمت‌آمیز داشته باشند، آشکارا در مورد مشکلات موجود در جامعه صحبت کنند و یک جایگاه معنادار بر سر میز داشته باشند و راه حل‌هایی ایجاد کنند که به واقعیت‌ها و خواسته‌های آن‌ها پاسخ دهد.
باشله که به عنوان وزیر دفاع و وزیر صحت در چیلی خدمت کرده است، گفت که از تجربه خود دریافته است که صلح پایدار، توسعه اقتصادی و تحقق حقوق مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، عدالت و غیره مستلزم سهیم کردن زنان و دختران است.
او گفت در روز جهانی زن که در 8 مارچ برگزار شد، در کنار زنان در سراسر جهان ایستاده است و امروز نیز در کنار زنان و دختران افغانستان ایستاده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала