واکنش‌ها به تیرباران جوان پنجشیری

© فیسبوک یعقوب یسنا آلوده شدن یعقوب یسنا و همسرش به ویروس کرونا در ایران
آلوده شدن یعقوب یسنا و همسرش به ویروس کرونا در ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2022
عضو شوید
در ادامه‌ ای واکنش‌ها به تیرباران شدن یک‌جوان پنجشیری از سوی نیرو‌های طالبان، یک دیپلمات وزارت خارجه‌ ای دوره "جمهوریت" می‌‌گوید، که رژیم ظالم طالبان هیچگاه دوام نمی‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، نجیب ننگیال دیپلمات وزارت خارجه ای دوره جمهوریت در توییترش نوشته است: "با ظلم نظام‌ها دوام نمی‌کند، شکست طالب این‌بار بسیار سخت و عواقب بسیار بدی خواهد داشت".
نرگس نهان، وزیر پیشین معادن افغانستان هم در واکنش به تیرباران این جوان می‌گوید، که کشتار باانگیزه‌های قومی ادامه دارد و طالبان هیچ‌کاری درباره آن انجام نمی‌دهند.
رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2022
واکنش رحمت الله نبیل به تیرباران جوان پنجشیری از سوی جنگجویان گروه طالبان
او نوشته است: "چگونه می‌توانیم صلح را به ارمغان بیاوریم و یک‌ملت واحد شویم وقتی‌که طالبان مردم را می‌کُشند".
با این حال، یعقوب یسنا، نویسنده‌ ای نامور حوزه‌ی فرهنگ پارسی و استاد دانش‌گاه البیرونی در پیوند به این روی‌داد می‌گوید، که کشتن و به گلوله‌بستن افراد غیرپشتون برای سرگرمی و نشانه‌زنی از دوران عبدالرحمان خان است.
او در یاداشتی نگاشته: "عبدالرحمان موقعی حاکم و والی شمال بود، افراد غیرپشتون را برای سرگرمی و نشانه‌زنی با گلوله می‌زد. در کتاب‌های تاریخ از جمله در کتاب افغانستان در مسیر تاریخ به یک مورد اشاره شده که عبدالرحمان فردی را برای سرگرمی و نشانه‌گیری با گلوله می‌زند و می‌کُشد".
این استاد دانش‌گاه می‌‌افزاید، که طالبان پشتون در کُشتن یک جوان تاجیک پنجشیری کردار عبدالرحمان را تکرار می‌کنند و برای سرگرمی، جوان تاجیک را با گلوله می‌زنند و می‌کُشند.
پس از نشر نواری تصویری‌که در آن یک‌جوان پنجشیری از سوی نیرو‌های طالبان تیرباران می‌شود، واکنش‌ها بالا گرفته است.
شماری از فعالان مدنی، خبرنگاران و کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که طالبان به عفو عمومی شان پابند نیستند. برخی‌ها هم این‌چنینی محاکمه‌ی صحرایی را غیردینی و نفرت‌انگیز می‌دانند. و شماری هم می‌گویند طالبان اصلن تغییر نکرده‌اند.
با این همه امیرخان متقی، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان در حاشیه‌ی نشست آنتالیا در ترکیه گفته است که حکومت آنان همه شرایط به‌رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده است.
یادآوری می کنیم، که جنگجویان گروه طالبان از بدو به میان آمدن این گروه به تیرباران مخالفان خود در افغانستان دست زده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала