چگونگی بازسازی میدان های هوایی افغانستان

© Photo / Facebook account of acaa gov afمیدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2022
عضو شوید
سخنگوی طالبان می گوید که صحبت ها در این باره ادامه دارد و حکومت افغانستان بر بنیاد منافع ملی تصمیم خواهد گرفت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، حکومت سرپرست می گوید که تا اکنون با هیچ کشوری در باره واگذاری بخش تخنیکی میدان های هوایی کشور به نتیجه نرسیده است.
این در حالیست که یک روزنامه ترکی به نقل از خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ خبر داد که حکومت افغانستان با ترکیه و قطر در حال نزدیک شدن به یک توافق در باره واگذاری بخش تخنیکی میدان هوایی کابل استند.
روزنامه دیلی صباح ترکیه به نقل از خیرالله خیرخواه گزارش داده که قطر و ترکیه گزینه نخست امارت اسلامی برای واگذاری بخش تخنیکی میدان‌ هوایی کابل استند و این دو کشور با حکومت افغانستان در حال نزدیک شدن به یک توافق در باره گرفتن مسوولیت بخش تخنیکی این میدان اند. اما سخنگوی امارت اسلامی می گوید که تا اکنون با هیچ کشوری در این مورد به نتیجه نرسیده اند.
میدان هوایی بین المللی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.01.2022
منبعد قطر و ترکیه امنیت میدان هوایی کابل را تأمین می کنند
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفت: "روی این بحث صورت می گیرد تا حال به نتیجه یی نرسیده ایم، کشور های مختلف درخواست کرده اند که این کار را به عهده بگیرد، ولی ما کاری خواهیم کرد که در آن نفع افغانستان باشد."
وزارت خارجه نیز در یک اعلامیه گفته که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت با وزیر خارجه ترکیه در باره قرارداد مسولیت بخش تخنیکی میدان‌های هوایی کشور گفت وگو کرده است.
احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه گفت: "تعهد به این شد که هردو کشور به شمول کشور قطر از طریق بحث تخنیکی بر موضوعات باقی مانده بحث خواهند کرد و برای رسیدن به آن تلاش خواهند نمود."
با این همه، خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که وزیر خارجه ترکیه گفته است در صورتی که خواست های امنیتی آنان برآورده شود، ترکیه و قطر آماده اند که مسوولیت بخش تخنیکی میدان هوایی کابل را به عهده بگیرند.
امام محمد وریماچ، معین پیشین وزارت ترانسپورت گفت: "هرقدر زودتر این قرارداد به پایان برسد به نفع افغانستان است و از بعد تخنیکی هوانوردی افغانستان مجهز می‌شود و با وسایل جدید بخش مصونیت پروازهای بین المللی."
ترکیه همراه با قطر و یک شرکت امارات متحده عربی در باره گرفتن مسوولیت بخش تخنیکی میدان‌های هوایی افغانستان رقابت دارند و انتظار می رود قرارداد میدان هوایی کابل، مزار، هرات، کندهار و خوست به یکی از این شرکت‌ها واگذار شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала