مجاهد: از آثار تاریخی که هویت ملی ماست حفاظت می‌کنیم

© Sputnikذبیح الله مجاهد
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2022
عضو شوید
معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با اظهار اینکه آثار تاریخی افغانستان نمایانگر فرهنگ عالی این کشور است، تاکید کرد که هیات حاکمه طالبان برای حفاظت و نگهداری میراث فرهنگی تلاش می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، ذبیح الله مجاهد معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در مراسمی برای تجلیل از روز ملی حفاظت از میراث غرهنگی در موزیم ملی افغانستان اظهارداشت که دولت طالبان برای حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی تلاش می‌کند.
مجاهد در این نشست اظهار داشت که آثار تاریخی افغانستان نمایانگر فرهنگ عالی و سطح دانش گذشتگان ما بوده و چگونگی زندگی اجتماعی آن‌ها را نشان می‌دهد.
معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در ادامه نیز از موسسات بین‌المللی خواست تا در زمینه حفاظت میراث فرهنگی به آن‌ها کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: آثار تاریخی میراث‌های فرهنگی گذشتگان این سرزمین است، حفاظت آن درکنار دولت مسئولیت هر افغان است و امارت اسلامی همانطور که در حفاظت از مرزها و امنیت کشور توجه دارد در حراست از میراث فرهنگی کشور نیز تلاش دارد .
بامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2021
طالبان از حفره های خالی بودا های بامیان محافظت می‌کند
این در حالی است که طالبان قبلا نیز اعلام کرده‌بودند که آثار تاریخی بخشی از هویت ماست و باید حفظ شود. اما این گروه در دوره اول حکومت خود، پیکره‌های دوگانه بودای بامیان را که یکی از بزرگ‌ترین مفاخر تمدن بشری به حساب می‌آمد منفجر و منهدم کردند.
طالبان پیکره‌های بودا را با وجود مخالفت گسترده بین‌المللی تخریب کردند. دبیر کل وقت سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، یونسکو، از سازمان کنفرانس اسلامی خواست که طالبان را متقاعد کند که دست از تخریب این آثار بردارند.

کوفی عنان، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد هم با فرستادن نماینده ویژ خود به کابل و قندهار، از رهبران طالبان خواست که دست از این تصمیم بردارند.
پیکره‌های بودا در حالی تخریب شد که تنها ارزش تاریخی و فرهنگی داشت. آنها از آغاز ورود اسلام به بامیان، دیگر مورد پرستش نبودند و جایگاه مذهبی نداشتند. اما طالبان با استدلال مذهبی آن آثار تاریخی را ویران کردند. طالبان موجودیت اشیای دارای شکل انسانی یا حیوانی را ممنوع می‌دانستند.
به همین دلیل، به فرمان ملا عمر، رهبر این گروه، شورای رهبری، شورای علما و محکمه طالبان حکم تخریب نه تنها پیکره‌های بودا در بامیان بلکه مجسمه‌های موزیم کابل و دیگر آثار تاریخی را نیز صادر کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала