کشف گونه جدید جانوران در یکی از مشهورترین کشتی‌های غرق‌شده تاریخ

© Sputnik / Alexey Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر Горбатый кит в море Беллинсгаузена у побережья Антарктиды
Горбатый кит в море Беллинсгаузена у побережья Антарктиды - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2022
عضو شوید
کاوشگران و پژوهشگرانی که با دمای منجمدکننده جنوبگان مقابله می‌کردند، توانستند بقایای کشتی معروفی را پیدا کنند که بیشتر از صد سال پیش در آب‌های دریای ودل غرق شد.
به گزارش اسپوتنیک، در پاییز سال 1915 اندرسون، یکی از مشهورترین کشتی‌های تاریخ درجریان مأموریتی اکتشافی به رهبری ارنست شکلتون، کاوشگر سرشناس ایرلندی در برخورد با توده‌ی یخ در قطب جنوب در هم‌شکسته و غرق شد.
کشتی غرق شده به طرز شگفت انگیزی به خوبی حفظ شده است. دانشمندان لاشه این کشتی را با استفاده از پهپادهای زیردریایی در کف دریای ودل در شرق شبه‌جزیره‌ی جنوبگان یافتند.
محققان جانورشناسی خاطرنشان کرده اند که کشتی یک محیط زیر آب جدیدی ایجاد کرد که حیواناتی که قبلاً در این مکان مشاهده نشده بودند می توانند در آن پنهان شوند.
زیست شناسان متوجه یک موجود سفید رنگ شدند که روی دریچه کشتی نشسته بود. در ابتدا، محققان تصور کردند که این یک خرچنگ است، اما در قطب جنوب عملا چنین گونه هایی از جانوران زندگی نمی کند. معلوم شد که این حیوان متعلق به خرچنگ دریایی است. علاوه بر این، دانشمندان می گویند که این یک گونه کاملاً جدید است. حالا باید این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کنند.
شکلتون در سال 1914 به همراه 27 خدمه سوار بر اندورنس انگلستان را به مقصد خلیجی در دریای ودل ترک کرد. این ناحیه قرار بود نقطه‌ی شروع تلاش او و گروه کوچکش برای تبدیل‌شدن به نخستین افرادی باشد که از جنوبگان عبور می‌کنند. این مأموریت نزدیک به پایان دوره‌ای انجام شد که با عنوان "عصر قهرمانانه اکتشاف جنوبگان" شناخته می‌شود. در این دوران بود که روئال آمونسن نروژی در سال 1911 به نخستین انسان رسیده به قطب تبدیل شد. یک ماه بعد، رابرت فالکون اسکات، افسر بریتانیایی نیز به همان منطقه وارد شد اما در راه بازگشت جان سپرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала