حمایت مسکو از انتقال مقر سازمان ملل به یک کشور بی‌طرف

© AP Photo / Ronald ZakШтаб-квартирой ООН в Вене
Штаб-квартирой ООН в Вене - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2022
عضو شوید
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این‌کشور از ایده انتقال مقر سازمان ملل به یک کشور بی‌طرف حمایت خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، پیوتر ایلیچف مدیر بخش سازمان های بین المللی وزارت امور خارجه روسیه گفت که این‌کشور از ایده انتقال مقر سازمان ملل از نیویورک به یک کشور بی طرف حمایت می کند، اما به دلایلی اکنون دریافت موافقت همه کشورهای عضو سازمان ملل برای این امر وجود ندارد از جمله یکی از این دلایل هزینه های مالی زیاد این امر است.

پیوتر ایلیچف مدیر بخش سازمان های بین المللی وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: "نگرش ما در مورد ایده انتقال مقر سازمان ملل به یک کشور بی طرف مثبت است و چنین اقدامی تنش های غیر ضروری از روند پیچیده پاسخ های جمعی به چالش های جهانی را از میان برداشته و فعالیت این سازمان کمتر سیاسی سازی می شود."
این دیپلمات عالی رتبه در عین حال تاکید کرد، بر اساس توافقنامه بین سازمان ملل و دولت آمریکا در تاریخ 26 جون 1947 درباره محل مقر سازمان ملل متحد، می توان مقر این نهاد بین المللی را از مقر کنونی آن (نیویورک) به مقر دیگر فقط با تصمیم سازمان می‌توان ممکن ساخت.
مدیر بخش سازمان های بین المللی وزارت خارجه روسیه از دبیرکل سازمان ملل خواست تا برای حل مشکلات ناشی از خط مشی غیرسازنده آمریکا از جمله مسئله صدور ویزا برای دیپلمات های روسیه اقدامات پیگیرانه تر انجام دهد.
این در حالی است که هفته گذشته دولت آمریکا شماری از دیپلمات‌های روسیه را در نمایندگی دائم مسکو در سازمان ملل کار می‌کردند، با اعضای خانواده های شان به دلیل آنچه "فعالیت‌های ناسازگار با جایگاه آنها"خوانده، با یک پرواز ویژه اخراج کرد.
منابع دیپلماتیک آمریکایی و روسی گفتند که ایالات متحده این دیپلمات های روس در سازمان ملل را به دلیل "نگرانی‌های امنیت ملی" اخراج کرده است.
هیئت ایالات متحده در سازمان ملل دیپلمات‌های روسی را به عنوان "عوامل اطلاعاتی" توصیف کرد که "با فعالیت‌های جاسوسی به امنیت ملی آمریکا آسیب می‌زنند".
اولیویا دالتون، سخنگوی هیات دائمی آمریکا در سازمان ملل پیشتر دیپلمات های اخراج شده را "افسران اطلاعات عملیاتی فدراسیون روسیه" خوانده بود.
روسیه این اقدام را "خصمانه" توصیف کرد و متعهد شد به آن پاسخ دهد.
گفتنی است در 24 فبروری، روسیه عملیات نظامی ویژه ای را برای دفاع از جمهوری های دونباس که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته بود، آغاز کرد.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
از آن زمان کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک‌ های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала