چین در تلاش دست‌یابی به معادن افغانستان

© Photo / momp.afghanistanوزارت معادن و پترولیم
وزارت معادن و پترولیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2022
عضو شوید
وال‌استریت ژونال در گزارشی نوشته است که چین پس از خروج آمریکا از افغانستان به دنبال ثروت معدنی این کشور است.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه وال‌استریت ژورنال اخیرا گزارش داد که یک شرکت چینی در حال مذاکره با طالبان برای استخراج معدن مس عینک لوگر است.
این روزنامه نوشته است که پکن همچنین در حال مذاکره برای آغاز کار روی ذخایر نفت و گاز در شمال افغانستان است.
وال‌استریت ژونال در گزارش خود آورده است که چین پس از خروج آمریکا از افغانستان به دنبال ثروت معدنی این کشور است.
بر اساس گزارش این روزنامه در طول چند ماه گذشته ده‌ها شرکت معدنی چین به افغانستان رفته‌اند و با گروه طالبان که اکنون قدرت را در آن کشور را به دست دارند، در مورد استخراج از شماری از معادن بزرگ افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.
به گفته مقامات چینی و طالبان، چین در حال مذاکره با امارت طالبان برای آغاز استخراج معدنی در سایت مس عینک، و نیز آغاز کار بر روی ذخایر نفت و گاز در شمال افغانستان در کنار آمودریا است. هر دو پروژه به دلیل جنگ طولانی در کشور که اکنون ظاهرا به پایان رسیده است، سال‌ها متوقف بود.
چندی پیش هم گزارش شده بود که سرمایه‌گذاران چینی درباره مس عینک لوگر با طالبان گفت‌وگو کرده‌اند. در گذشته هم یک شرکت چینی استخراج این معدن را قرارداد کرده بود.
افغانستان سرشار از معادن زیر زمینی است که طی سال‌های اخیر به‌دلیل جنگ و بی‌ثباتی دست نخورده باقی مانده و یا به شکل غیر قانونی استخراج شده است.
چین در حال حاضر کنترل بسیاری از مواد معدنی کمیاب جهان را در اختیار دارد که برای تولید انواع فناوری‌ها، از جمله قطعات موتر های الکتریکی و صفحه نمایش لمسی گوشی‌های هوشمند به‌کار می‌روند.
مولوی شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معان و نفت امارات طالبان، اخیرا گفت: "بقیه جهان معادن خود را استخراج کرده‌اند و از آن‌ها برای توسعه کشورشان استفاده کرده‌اند، در حالی که ما 43 سال درگیر جنگ بودیم و از این رو، منابع ما دست‌نخورده باقی مانده است."
ارزش ذخایر معدنی قابل استخراج افغانستان در حدود سه تریلیون دالرارزیابی شده است. این حجم عظیم ذخایر معدنی، کشورهای زیادی را به سوی افغانستان جنگ‌زده می‌کشاند. اما چالش‌هایی چون ناامنی، به‌رسمیت شناخته نشدن دولت، و تحریم‌ها، پیش روی شرکت‌هایی قرار دارد که می‌خواهند از این خوان پرنعمت لقمه‌ای بردارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала