کاهش بی‌سابقه ورقه های یخی قطب جنوب

© REUTERS / Pauline Askinانترکتیکا
انترکتیکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2022
عضو شوید
وسعت یخ دریای قطب جنوب امسال به کمترین میزان از زمان شروع رکوردها در سال 1979 رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک، قطب جنوب امسال از زمان شروع اندازه‌گیری‌ها رکورد هشداردهنده‌ای را برای کمترین میزان یخ دریا در چهار دهه گذشته ثبت کرده است.
دانشمندان تخمین می‌زنند یخ‌های دریای قطب جنوب در حال حاضر سه برابر سریع‌تر از دهه 1970 کاهش می‌یابند که به افزایش سطح آب دریاها کمک می‌کند.
داده های اولیه سطح یخ دریای قطب جنوب به پایین‌ترین حد خود رسیده و قطب جنوب بر اساس داده‌های اولیه مرکز داده‌های برف و یخ ملی(NSIDC) رکورد جدیدی را در سال جاری برای پایین‌ترین میزان یخ دریا در چهار دهه گذشته از زمان شروع اندازه‌گیری‌ها به ثبت رسانده است زیرا سطح یخ دریا در مارچ 2017 حداقل 810 هزار مایل مربع تعیین شده بود و اخیرا این سطح یخ به 756 هزار مایل مربع در 23 فبروری 2022 کاهش یافته است.
دانشمندان تخمین می‌زنند یخ‌های دریای قطب جنوب در حال حاضر سه برابر سریع‌تر از دهه 1990 کاهش می‌یابند که به افزایش سطح آب دریاها کمک می‌کند.
به عقیده دانشمندان، ارتباطی بین آنچه در قطب جنوب می‌گذرد و روند گرمایش عمومی در سایر نقاط جهان وجود دارد اما با آنچه در یخچال‌های طبیعی کوهستانی و آنچه در قطب شمال مشاهده می‌شود، متفاوت است.
مقدار از بین رفتن یخ دریا در قطب شمال به سرعت در حال افزایش است و به‌ طور گسترده‌ای از بالاترین رکورد به پایین‌ترین سطح در نوسان است. داده‌های ماهواره‌ای سال 1987 نشان می‌دهد قطب جنوب همچنان در سال‌های 2014 و 2015 در حال تولید بی‌سابقه وسعت یخ دریا بوده است. با این حال پس از کاهش در سال 2016 به‌ طور مداوم پایین‌تر از حد متوسط باقی‌ مانده است.
این روندها اندکی تغییر کرده‌ زیرا قطب جنوب در چهار دهه گذشته به دلیل تغییرات دمای اقیانوس‌ها و باد تحت فشار قرار گرفته است.
دانشمندان افزودند: روند رو به افزایش گرمایش در مناطق قطبی پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی را در سطح جهان تشدید خواهد کرد.
برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی قطب جنوب و بسیاری از نقاط دیگر روی کره زمین باید انتشار گازهای گلخانه‌ای که ریشه گرمایش جهانی است، به سرعت مهار شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала