پشتون‌های پاکستان خواهان تشکیل حکومت منتخب در افغانستان شدند

© Flickr / Shahzeb Younasپرچم پاکستان
پرچم پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2022
عضو شوید
جرگه‌ قومی پشتون‌های پاکستان خواهان ایجاد یک حکومت منتخب از طریق انتخابات سراسری در افغانستان شده‌است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، جرگه پشتون‌ های پاکستان که برای سه روز در شهر بنو ایالت خیبر پشتونخواه برگزار شده‌ بود، روز دوشنبه (۲۳ حوت) با نشر یک اعلامیه ۲۵ ماده‌ای به کار خود پایان داد.
در اعلامیه پایانی این جرگه قومی، گرفتن قدرت از طریق زور، غیرقانونی و خیانت به مردم افغانستان خوانده شده‌ و همچنین گفته شده که باید یک نظام جمهوری مطابق با معیارهای جهانی در کابل ایجاد شود.
جرگه قومی پشتون‌های پاکستان، از بحران کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان کمک و حمایت سازمان ملل و کشورهای همسایه به افغانستان شده‌است.
از سوی دیگر در این اعلامیه گفته شده که سازمان ملل و کشورهای همسایه باید به شهروندان افغانستان کمک کنند و با افغان‌های مهاجر رفتار قانونی و انسانی داشته‌باشند.
محسن داور: طالبان را پاکستان برای جنگیدن در برابر پشتون ها و افغانستانی ها ایجاد کرده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.03.2021
محسن داور: طالبان را پاکستان برای جنگیدن در برابر پشتون ها و افغانستانی ها ایجاد کرده است
در این اعلامیه همچنین ذکر شده که این جرگه تعبیه سیم خاردار در امتداد خط دیورند را نمی‌پذیرد و می‌خواهد که تجارت و دادوستد میان باشند‌گان دوطرف مرز، آزاد باشد و رفت‌وآمد بدون هیچ اسناد و مدارکی انجام شود.
این در حالی است که دولت پاکستان به تازگی اعلام کرده که مقررات شدیدتری را برای دادن ویزا به افغان‌ها وضع کرده و همچنین گفته‌است که بدون اسناد به هیچ‌ کس اجازه ورود به آن کشور داده نمی‌شود.
برگزاری انتخابات و ایجاد حکومت منتخب از طریق آرای مردم، پیش از این از سوی شماری از مقام‌های پیشین افغانستان از جمله حامد کرزی و برخی از کشورهای خارجی نیز مطرح شده‌است، اما دولت طالبان به این خواسته‌ها پاسخی نداده و حکومت کنونی را مشروع و همه‌ شمول عنوان کرده ‌‌است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала