مالیزیا علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در افغانستان؛ کارشناس افغان: این ممکن نیست

© Photo / twitter account of bakhtar وزیر تجارت طالبان
وزیر تجارت طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2022
عضو شوید
نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان ناوقت شب گذشته با مصطفی بن محمد وزیر اقتصاد و جمعی از مسئولین ادارات مختلف کشور مالیزیا به صورت آنلاین گفتگو کرد.
در این گفتگو دو طرف روی مسایل اقتصادی، تجارتی و فُرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان بحث و تبادل‌نظر کردند.
وزارت صنعت و تجارت طالبان با نشر یک اعلامیه گفته است که مالیزیا در زمینه‌های معادن، زیربنا به خصوص شاه‌راه‌ها، خط‌ آهن، برق و تولید روغن تجربه‌ی خوبی دارد؛ لذا می‌توان در این عرصه‌ها همکاری‌های موثر داشته باشیم.
همچنان طالبان در این نشست از مالیزیا خواستند تا تیم‌های تخصصی در کابل و کوالالامپور ایجاد شود تا در مورد مسایل تخنیکی سرمایه‌گذاری در افغانستان با دقت بیشتر کار نمایند.
یحیی چاوش، کارشناس سیاسی افغانستان و رئیس حزب حرکت ملی خط سوم در گفتگو اختصاصی با خبرگزاری افغانستان تاکید کرد تا زمان‌که طالبان از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشود، این همکاری ممکن نیست.
او گفت:

طالبان تلاش خود را انجام می دهد، و شماری از کشور نیز علاقه دارند تا روابط داشته باشند، مشکلی اصلی که سر راه دولت اسلامی (طالبان) قرار دارد در شرایط فعلی، به رسمیت شناخته نشدن آنان و شماری از رهبری آنان در فهرست سیاه سازمان ملل می باشد.

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاوش
کارشناس سیاسی افغانستان
این کارشناس افغان تاکید دارد که این موضوع تا به گونه کلی حل نشود، امریکا و غرب همیشه در این قسمت مشکل ساز خواهد بود.
در تازه ترین رویداد، شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن وپترولیم طالبان، چهارشنبه (16، مارچ) با اندریس، رئیس شرکت سوئیسی "ویدلوند کرس اند تریرنات آب" اعلام کرد که طالبان زمینه سرمایه گذاری روی معادن افغانستان را فراهم می‌سازند.
آقای چاوش در خصوص تحریم غرب علیه طالبان تاکید دارد که آسیب این اقدامات را بیشتر شهروندان افغانستان نسبت به گروه طالبان می‌بنند.

شما می‌بنید که با آمدن طالبان کمک های سازمان ملل قطع شد، ضربه این را مردم افغانستان دید، روابط که در بخش تجاری به میان آمده است ضربه آن نیز را تاجر می‌بنند.

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاوش
کارشناس سیاسی افغانستان
آقای چاوش می افزاید که تا زمانیکه طالبان به رسمیت شناخته خواهد شد، شماری از کشورها زمینه سازی می کنند، روابط و دیپلماسی خود را ایجاد می کنند.
مولانا زهیر، سخنگوی وزارت وزارت صنعت و تجارت طالبان در گفتگوی اختصاصی به اسپوتنیک افغانستان تاکید دارد که مالیزیا روی ایجاد زون های اقتصادی، ایجاد بانک داری اسلامی و رشد صنایع می خواهد سرمایه گذاری کند.
او گفت: "

جناب مقابل روی زون های اقتصادی، ایجاد بانک داری اسلامی و رشد صنایع، تقویت لجستیک و بخش در بخش ترانسپورت می خواهد سرمایه گذاری کند.

آقای زهیر تاکید دارد که دو کمیته از هر دو طرف یک کمیته تخنیکی ایجاد خواهد شد، پس از پایان کار این دو کمیته، نتیجه آن با بزرگان (طالبان) شریک خواهد شد، در خصوص گام عملی آن تصمیم مشترک گرفته شود.
قابل ذکر است زمانیکه که طالبان در ماه آگوست در افغانستان قدرت را به دست گرفتند، جامعه جهانی کمک‌های مالی خود را به حالت تعلیق درآورد. همزمان، کشورهای غربی میلیاردها دالر از دارایی‌های افغانستان را که در خارج از کشور سپرده شده بود مسدود کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала