کشمکش دیپلمات های غیرپشتون با سفیر پشتون به خاطر استقبال از متقی در انقره

© Photo / twitter.com/A_K_M_iiمولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان
مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2022
عضو شوید
پذیرایی سفیر جمهوریت در ترکیه از سرپرست وزارت خارجه امارت باعث کشمکش میان دیپلمات های افغانستان در انقره شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، پذیرایی دیروز امیر محمد رامین، سفیر افغانستان در ترکیه واکنش‌برانگیز شده و شماری از دیپلمات‌های افغانستان در ترکیه این استقبال را ناشی از انگیزه‌ی قومی آقای رامین دانسته‌اند.
اما واکنش‌ها تنها محدود به رسانه‌های اجتماعی باقی نمانده، شماری از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت افغانستان نیز در برابر ساختمان این سفارت، اعتراض کرده و این کار را توهین به مردم افغانستان دانسته‌اند.
مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2022
پذیرایی سفیر افغانستان در ترکیه از متقی در ساختمان سفارت این کشور
واکنش‌ها به حضور امیرخان متقی در سفارت افغانستان در انقره در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این وزیر خارجه طالبان گفته بود که سفارت در کنترول آنان است و از وزارت خارجه آنان دستور می‌گیرد.
اما چند دیپلمات غیرپشتون در گفت‌و‌گو با آماج عمل‌کرد سفیر را مطلق قومی دانسته و تأکید می‌کنند که به هیچ عنوان از ‌وزارت خارجه زیر اداره‌ی طالبان و "سفیر طالبانی" تبعیت نخواهند کرد.
اما یک منبع نزدیک به طالبان به آماج می‌گوید، که آن‌های که به ظاهر ناراض اند و استقبال سفیر را رنگ قومی داده‌اند، خود شان برای عکس گرفتن با امیرخان متقی صف بسته بودند.
اما نظر انقره در مورد استقبال از متقی چیست؟
یک منبع نزدیک به سفارت ترکیه در کابل که نمی‌خواهد از او نام برده شود، می‌گوید که ترکیه دیگر با نگاه قومی به مسایل افغانستان نمی‌بیند، بل‌که با دید سیاسی به کابل نگاه می‌کند. او می‌گوید که در طول مدت ماموریت ترکیه زیر چتر ناتو در میدان وردک یک سرباز تُرک کشته نشد و حالا نیز براساس روابط نزدیک ترکیه با پاکستان، روابط میان طالبان و حکومت اردوغان محکم و استوار است.
در همین حال منابع نزدیک به مارشال دوستم نیز تأیید می‌کنند که ترکیه حتی تلاش کرد تا امیرخان متقی با عبدالرشید دوستم در انقره دیداری داشته باشد، اما مارشال از این دیدار سر باز زده و گفته که نمی‌خواهد با نمایندگان یک رژیم خودکامه و تک‌قومی دیداری داشته باشد.
اما یک منبع نزدیک به طالبان که در نشست سفارت افغانستان در انقره نیز حضور داشته، می‌گوید که "رهبران فراری" خواهان ملاقات با امیرخان متقی بودند، اما متقی با آن‌ها دیدار نکرد.
در همین منابع نزدیک به مارشال دوستم به آماج می‌گویند که ترکیه فقط در حد حضور معاون پیشین رییس‌جمهور در انقره رضایت نشان داده است و واضح ساخته که هرگونه اظهار نظر و یا فعالیت ضد طالبان ممنوع است.
در همین حال منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که اگرچه امیر محمد رامین پشتون است، اما انگیزه‌ی قومی در استقبال از امیرخان متقی هیچ نقشی نداشته است.
واکنش‌های گسترده در مورد چه‌گونگی استقبال از امیرخان متقی در سفارت افغانستان در ترکیه در حالی صورت می‌گیرد تا کنون هیچ کشوری طالبان را به‌رسمیت نشناخته‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала