پارلمان اروپا: خطر"فاجعه هسته ای جدید" در اوکراین منتفی نیست

© Sputnik / V. Chistiakov /  مراجعه به بانک تصاویر Вид на город Припять, 1986 год
Вид на город Припять, 1986 год - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2022
عضو شوید
نماینده یونان در پارلمان اروپا خطر "فاجعه هسته ای جدید" در اوکراین را منتفی نمی‌داند.
اوانجلوس میماراکیس نماینده یونان در پارلمان اروپا اعتراف کرد که در پس زمینه رویدادهای اوکراین، ممکن است یک "فاجعه هسته ای جدید" رخ دهد.
به گفته نماینده پارلمان اروپا، امروز نیروگاه هسته ای زاپروژیا که یکی از بزرگترین نیروگاه‌های اروپا است، "در معرض تهدید قرار دارد".
وی گفت، خطر یک "فاجعه هسته ای جدید" در اوکراین را نمی توان رد کرد.
نماینده پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تعدادی نیروگاه هسته ای قدیمی دیگر نیز در آن کشور وجود دارد.
به گفته میماراکیس، در صورت بروز حادثه در هر یک از این تأسیسات، "در وهله اول اتحادیه اروپا متضرر خواهد شد".
این سیاستمدار از کمیسیون اروپا سوال می‌کند که آیا، آنها قصد دارند اقداماتی را برای محافظت از نیروگاه های هسته ای اوکراین و اطمینان از تعمیر و نگهداری منظم آنها انجام دهند؟
وی گفت "آیا کمیسیون اروپا پیشنهاد ارسال هیئتی از ناظران بین‌المللی به اوکراین ارائه خواهد داد تا ایده‌ای از وضعیت برای کمک به این کشور داشته باشند ؟"
این در حالی است که آندری کوشکین دانشمند علوم سیاسی نظامی، رئیس گروه علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه اقتصاد پلخانوف روسیه، در مصاحبه با RT ابراز عقیده کرد که مقامات فعلی کی‌یف در مورد موضوع تضمین امنیت در سرزمین های نیروگاه های هسته ای واقع در خاک کشور کاملاً غیرمسئول هستند.
روسیه که کنترل نیروگاه هسته ای چرنوبیل را که در آن مقادیری مواد رادیواکتیو نگهداری می شود در اوایل این ماه "مارچ" تحت کنترل خود درآورده است، بیش از سایرین به اطمینان از عدم وجود شرایط بحرانی در این تأسیسات علاقه‌مند است.
در کنار این، به گفته کوشکین، اقدامات نیروهای مسلح روسیه در قالب یک عملیات ویژه یک اقدام پیشگیرانه است که امکان سازماندهی تحریک هسته ای در خاک اوکراین را خنثی می کند.
گفتنی است در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته بود، اعلام کرد. رئیس جمهور روسیه از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.
از آن زمان کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک‌ های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
وزارت دفاع روسیه روز 25 فبروری ، تأکید کرد که نیروهای مسلح روسیه هیچ حمله موشکی، هوایی یا توپخانه ای به شهرهای اوکراین انجام نداده اند: زیرساخت های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه های نظامی و هوانوردی توسط تسلیحات با دقت بالا از کار افتاده اند. این وزارتخانه اطمینان داد که افراد غیرنظامی در اوکراین در خطر نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала