چین: به نگرانی مشروع طالبان باید توجه شود

© AFP 2023 / Johannes Eiseleژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل
ژانگ جون،  نماینده چین در سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2022
عضو شوید
نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که کشورها باید نگرانی‌های مشروع حکومت کنونی افغانستان (طالبان) را در نظر بگیرند.
به گزارش اسپوتنیک، "ژانگ جون" نماینده چین در سازمان ملل با اشاره به تمدید ماموریت یوناما در افغانستان اعلام کرد که وظیفه شورای امنیت تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان "بدون قید و شرط سیاسی" است.
وی با اشاره به مسدود شدن دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا گفت که دارایی‌های افغانستان متعلق به مردم این کشور است.
نماینده چین تصریح کرد: "شاهدیم حکومت موقت افغانستان (طالبان) با اتخاذ تمهیدات به طور موثری به انتظارات جامعه بین‌المللی پاسخ داده است و بنابراین جامعه بین‌المللی باید اصول رهبری و مالکیت افغان‌ها را در نظر بگیرد."
ژانگ جون ادامه داد که باید نگرانی‌های مشروع حکومت موقت افغانستان در نظر گرفته شود.
وی چندی قبل نیز با تاکید بر آزادی بی قید و شرط دارایی‌های مردم افغانستان گفته بود که آمریکا مسئله کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را سیاسی کرده است.
براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه چین، جون گفته بود که این اقدام بازی با سلامتی و جان 38 میلیون افغان است که بشدت نیازمند کمک هستند. این از نظر اخلاقی غیرقابل پذیرش و از نظر استراتژیک کوته‌بینانه و خطرناک است.
نماینده چین خاطرنشان کرده بود که چالش اساسی پیش‌روی مردم افغانستان و آژانس‌های بشردوستانه بین‌المللی این است که اقتصاد افغانستان هنوز به عملکرد عادی بازنگشته است و اقدامات قهری یکجانبه آمریکا برای توقیف دارایی‌های افغانستان نیز دسترسی این کشور به منابع مالی خود را مختل کرده که منجر به بحران نقدینگی شده و پتانسیل افغانستان را برای از سرگیری توسعه اقتصادی را از بین برده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала