سوءتغذی جان 13 هزار نوزاد را در 3 ماه گذشته در افغانستان گرفت

© Sputnik / T. Azimیونیسف: افغانستان بیشترین شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در جنوب آسیا را دارد
یونیسف: افغانستان بیشترین شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در جنوب آسیا را دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2022
عضو شوید
دیده‌بان حقوق بشر از مرگ حدود 13 هزار نوزاد افغان در 3 ماه گذشته ( از جنوری 2022) بر اثر سوء تغذیه و بیماری‌های مرتبط با گرسنگی خبر داده است.
به گزارش اسپوتنیک، سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که حدود 95 درصد از جمعیت افغانستان به اندازه کافی غذا ندارند و 3.5 میلیون کودک نیاز به حمایت تغذیه‌ای دارند.
سازمان ملل متحد نیز این وضعیت را "یک بحران ناامنی غذایی و سوء تغذیه با ابعاد بی‌نظیر" توصیف کرده است.
رئیس یک سازمان بین‌المللی بشردوستانه در افغانستان به گزارشگردیده‌بان حقوق بشر گفته است: "کودکان ولایات مختلف اکنون فقط پوست روی استخوان هستند و من می‌ترسم که این وضعیت بدتر شود."
دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است در حالی که بسیاری از کشورها متعهد به کمک‌های بشردوستانه شده‌اند، اما افغانستان به صورت فوری به یک نظام بانکی کارآمد برای رسیدگی به بحران نیاز دارد.
بنابر اعلام این سازمان، اکنون بیشتر بانک‌های افغانستان به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و اگر چه در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و بانک جهانی میلیاردها دلار کمک را آزاد کرده‌اند، اما محدودیت‌ها بر بانک مرکزی افغانستان هنوز هم معاملات یا برداشت‌های بزرگ را غیرممکن می‌کند.
دیده بان حقوق بشر از قول گروه‌های کمک‌رسانی که کمک های بشر دوستانه را ارسال می‌کنند گزارش داده‌ است که انتقال کمک مالی به افغانستان همچنان مشکل است زیرا بانک‌های بین‌المللی نسبت به تحریم‌های قبلی علیه طالبان محتاط هستند و بانک‌های افغانستان برداشت پول نقد را به دلیل کمبود ارز محدود می‌کنند.
در پی روی‌کارآمدن طالبان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت مالی برای افغانستان شد، فقر و گرسنگی در این کشور فراگیر شده است.
در همین حال نهادهای کمک‌کننده بین المللی هشدار می دهند که بحران اوکراین نباید باعث فراموشی بحران بشری افغانستان شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала