هشدار رئیس‌جمهور فنلاند درباره خطرات پیوستن کشورش به ناتو

© AP Photo / Heikki SaukkomaaПрезидент Финляндии Саули Ниинисте
Президент Финляндии Саули Ниинисте - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2022
عضو شوید
ساولی نینیستو رئیس‌جمهور فنلاند در گفتگو با فایننشال تایمز گفت که تلاش فنلاند برای پیوستن به ناتو با "خطر جدی" تشدید تنش در اروپا همراه است.
به گزارش اسپوتنیک، به گفتۀ نینیسو، عضویت در اتحاد آتلانتیک شمالی یا ناتو به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزین برای وضعیت فعلی فنلاند تلقی می‌شود. گزینه دیگر تعمیق همکاری دفاعی با امریکا و سویدن است. به گفته رئیس‌جمهور فنلاند، هر دو گزینه برای تقویت امنیت فنلاند در زمینه ترس از عملیات ویژه روسیه در اوکراین در نظر گرفته شده است. وی خاطرنشان کرد که با این حال، خطرات جدی در مورد ناتو وجود دارد.
نینیستو تاکید کرد: من به خوبی درک می‌کنم، به‌طور مثال، هنگام پیوستن به ناتو، ممکن است به نظر برسد که نگرانی های ما تمام شده است. اما همه این جایگزین‌ها شامل خطراتی هستند که باید از آنها آگاه باشیم. در حال حاضر، خطر اصلی تشدید اوضاع در اروپا است.
پیش از این، رئیس‌جمهور فنلاند گفته بود که مقامات این کشور آماده بحث درباره عضویت در ناتو هستند، زیرا معتقدند وضعیت جهان به دلیل حوادث اوکراین تغییر کرده است. سنا مارین، نخست‌وزیر فنلاند گفته بود که هلسینکی آماده است تا در صورت بروز مشکلات امنیتی، برای پیوستن به ناتو درخواست دهد. همانطور که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا خاطرنشان کرد، تصمیم برای اتخاذ چنین اقدامی به عهده این کشورها است، درهای ناتو همچنان باز است.
گفتنی است، روسیه بامداد 24 فبروری با صدور فرمان پوتین عملیات ویژه نظامی خود را برای غیرنظامی کردن اوکراین آغاز کرد. رئیس‌جمهور روسیه هدف از این عملیات را "حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته اند" توصیف کرد.
رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به شهروندان گفت که شرایط "نیازمند اقدام قاطع و فوری ما است، جمهوری‌ های مردمی دونباس درخواست کمک از روسیه دارند". رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه تمام مسوولیت این خونریزی‌ها بر عهده رژیم حاکم بر اوکراین خواهد بود، از ارتش اوکراین خواست تا دستورات جنایتکارانه مقامات اوکراینی را اجرا نکنند، سلاح‌ها را زمین بگذارند و به خانه برگردند.
وزارت دفاع روسیه تاکید کرده است که نیروهای مسلح روسیه تنها زیرساخت های نظامی اوکراین را مورد هدف قرار می دهد و غیرنظامیان را هیچ خطری تهدید نمی‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала