بهترین رژیم غذایی برای کند کردن روند پیری

© Fotolia / NitrСтейк из лосося с овощами
Стейк из лосося с овощами  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.03.2022
عضو شوید
نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد پیروی از یک رژیم غذایی پرطرفدار، علاوه بر کاهش سریع وزن به سلامت افراد و کند کردن روند پیری نیز کمک می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه‌ی Eat This, Not That در مقاله‌ی می‌نویسد: پیری اجتناب ناپذیر است، اما برخی از تصمیمات مربوط به سبک زندگی می تواند این روند را تسریع یا کُند بسازد. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی خاص می تواند افراد را جوان نگه دارد یا برعکس باعث پیری زودرس آنها شود.
داده های تحقیقاتی نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای به مبارزه با پیری کمک می کند. در این مطالعه که نتایج آن در مجله Clinical Nutrition منتشر شد، دانشمندان وضعیت سلامت بیش از 4.5 هزار نفر 35 سال و بالاتر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
علاوه بر این، آنها اطلاعات دقیقی را در مورد رژیم غذایی داوطلبان جمع آوری کردند و به تعداد دفعات مصرف برخی غذاها توجه شان را متمرکز کردند. سپس دانشمندان این یافته ها را با مارکر "نشانگر های خاصی" در خون مقایسه کردند که سن بیولوژیکی فرد را نشان می‌دهد. نتایج مطالعه نشان داد که هر چه رژیم غذایی شرکت کنندگان به اصول رژیم مدیترانه ای نزدیکتر باشد، علائم پیری بیولوژیکی کمتری از خود نشان می دهند.
دانشمندان دقیقاً همین رابطه را بین پیروی از اصول رژیم ضد فشار خون DASHو رژیم مدیترانه ای برای کند کردن روند پیری یافته‌اند. این رژیم ضد فشار خون شامل پیروی از برخی توصیه‌ها، چه غذاهایی و چه مقدار در روز است.
به گفته محققان: " بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده اند که این رژیم ترکیبی فوق العاده مفید برای سلامت قلب و عروق و حافظه است."
این رژیم غذایی بیشتر روی سبزیجات؛ انواع میوه ها و خسته جات و همچنین حبوبات، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، چربی های سالم، لبنیات کم چرب و غلات کامل تمرکز دارد.
به گفته کارشناسان،ترکیب این دو رژیم غذایی بیشترین انعطاف پذیری را داشته و از نظر پیروی، راحت ترین می باشند. این دو رژیم بر روی غذاهای کامل و چربی های سالم جهت سلامت قلب تمرکز دارند.
هدف این دو رژیم کاهش وزن نیست، بلکه بر مبنای رویکردی جهت تغذیه سالم و سلامت بدن می باشد.
نویسندگان مطالعه می‌گویند دلیل اینکه این رژیم‌ها به کند کردن روند پیری کمک می‌کنند ممکن است به دلیل سطوح بالای پلی فنول‌ها در رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DASH باشد.
پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که در گیاهان خاصی یافت می شوند و می توانند مزایای سلامتی قابل توجهی از جمله محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها از جمله برخی از انواع سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان و غیره را ارائه دهند.
رژیم مدیترانه ای، رژیمی سالم جهت حفظ سلامت بدن می باشد که علاوه بر کاهش وزن، سبب پیشگیری از حمله قلبی، بیماری دیابت نوع 2، سکته و مرگ زودرس می گردد.
رژیم غذایی DASH رویکردی جهت متوقف نمودن فشار خون بالا می باشد. این رژیم عاملی کمک کننده در کاهش کلسترول و فشار خون بوده که در نتیجه در سلامت قلب موثر است.
در واقع این رژیم نیز روش صحیح غذا خوردن را نشان می دهد و همانند رژیم مدیترانه ای به منظور کاهش وزن نمی باشد.
رژیم غذایی DASH نیز حاوی مصرف مقادیر بالای میوه و سبزیجات بوده و با کاهش مصرف غذاهای پرچرب و شیرین به بهبود سلامت بدن کمک می کند. رعایت این رژیم در درازمدت، جهت درمان مبتلایان به فشار خون، عاملی کمک کننده می باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала