وزیر مالیه دولت غنی در آمریکا تاکسی‌رانی می‌کند

© https://twitter.comسرپرست وزارت مالیه در نشست افشاسازی مقامات حاضر نشد
سرپرست وزارت مالیه در نشست افشاسازی مقامات حاضر نشد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.03.2022
عضو شوید
آخرین وزیر مالیه افغانستان که اکنون برای تاکسی های اینترنتی در واشنگتن دی سی رانندگی می کند، گفت که مبارزه آمریکا برای دموکراسی در افغانستان یک "تظاهر" بود.
خالد پاینده، وزیر مالیه دولت اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان به واشنگتن پست گفت که آمریکایی ها که مأموریت خود را حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در منطقه عنوان می کنند را از جمله عوامل سقوط افغانستان به دست طالبان می داند.
این وزیر سابق افغانستان می‌گوید، افغان‌ها و همچنین آمریکایی‌ها را به خاطر دست کشیدن از ارزش‌هایی که قرار بود دلیل اصلی مبارزه آنها باشد، سرزنش می‌کند. پاینده که در سال 2016 قبل از ترک دولت در سال 2019 معاون وزیر مالیه شد، گفت: "ما اراده جمعی برای اصلاحات و جدی بودن نداشتیم."
پاینده همچنین گفت که خود را مقصر می‌داند و افزوده است که آرزو می‌کرده هیچ‌گاه سمت وزیر مالیه را در پایان سال 2020 قبول نمی‌کرد. پاینده گفت: "زشتی های زیادی دیدم و شکست خوردیم. من بخشی از شکست بودم." وقتی به بدبختی مردم نگاه می کنی و احساس مسئولیت می کنی، سخت است".
پاینده به عنوان استاد کمکی در دانشگاه جورج تاون کار می کند، که فقط 2000 دالر در هر سمستر می پردازد، اما او به روزنامه گفت که این کار را به خاطر پول انجام نمی دهد. در عوض، پاینده گفت، او می خواهد به دانش آموزانی که روزی می توانند مقامات دولتی باشند، بیاموزد که درگیری را از دیدگاه کسانی ببینند که به کمک و مداخله ایالات متحده نیاز دارند.
آمریکا در ماه آگست سال 2021 پس از دو دهه جنگ از افغانستان خارج شد. چند ماه قبل از اینکه طالبان به سرعت کنترل افغانستان را به دست بگیرد. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در فبروری 2020 یک توافقنامه صلح مشروط با این گروه شبه نظامی امضا کرد و وعده داد که نیروهای آمریکایی را در طول 14 ماه خارج کند. این قرارداد مشخصا شامل دولت افغانستان نمی شد.
فروپاشی سریع نیروهای امنیتی افغانستان و پیشروی سریع طالبان، مقامات آمریکایی را غافلگیر کرد. خروج کثیف از افغانستان برای بایدن یک لکه سیاه در دوران کاری اش محسوب می شود. یک حمله تروریستی در نزدیکی فرودگاه کابل دست کم 169 افغان و 13 سرباز آمریکایی را کشت که مرگبارترین روز برای نظامیان آمریکایی در این کشور از سال 2011 بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала