واکنش‌ها به پیام رئیس جمهور گریزی؛ رحمانی: انگار در حکومت او از مخکشیزم خبری نبود

© @https://twitter.com/ARG_AFGغنی سکتور خصوصی را پرداخت تعرفه گمرکی معاف کرد
غنی  سکتور خصوصی را پرداخت تعرفه گمرکی معاف کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2022
عضو شوید
پیام تازه‌ ای رئیس جمهور گریزی افغانستان به مناسبت سال نو با واکنش‌های تُند تحلیل‌گران سیاسی، خبرنگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است‌.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، اشرف غنی، رئیس‌جمهور گریزی افغانستان شب گذشته به مناسب سال‌نو خورشیدی در برگه‌ ای رخنامه اش پیام صوتی منتشر کرد. او بر ضرورت اجماع ملی برای برون رفت از وضعیت کنونی کشور تأکید کرد. غنی گفت که کسب قدرت آسان، اما تحکیم آن دشوار است.
عارف رحمانی، نماینده‌ ای ولایت غزنی در مجلس پیشین در واکنش به پیام او می‌گوید، که این روانی متوهم‌ باردیگر با همان ادبیات مزخرف قدیمی از ضرورت گفتمان ملی سخن گفته و طالبان را از انحصار قدرت و حذف سیاسی برحذر داشته است.
او نگاشته: "انگار در حکومت او از "مخکشیزم" اداری، سهمیه‌بندی دانش، فساد اداری، انحصار قدرت‌ و فساد خبری نبود. لعنت خدا و رسولانش بر این عنصر قبیله‌اندیش مفسد".
Ашраф Гани - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2022
پیام نوروزی غنی از امارات: "سال نو می‌شود، اما اندوه ما هنوز پایان پیدا نکرده است
هارون نجفی‌زاده، خبرنگار نیز واکنشی داشته است. او در توییتی نگاشته: ‏"اشرف غنی در این پیامش با ارایه دانشش برای خدمت به نظام ‎طالبان، بار دیگر می‌گوید عقلش از همه مردم افغانستان بیش‌تر است، اما باز هم برای عبور از دوراهی خطرناک حاضر است با مردم مشوره کند".
مسلم شیرزاد، فعال سیاسی و استاد دانشگاه در واکنش به پیام اشرف غنی می‌‌گوید که چقدر بی‌شرم بوده این آدم؛ مردم را به‌نام زبان و قوم پارچه پارچه کرد و مکتب "مخکشیزم" را بنا نهاد، حالا نصیحت کرده که وحدت ملی حفظ و حکومتی برای همه در افغانستان شکل گیرد.
او در توییترش نگاشته: "فراری بابا تاریخ‌ات گذشته و نام‌ات هم گریزی. زیاد خود را به زحمت نساز و در ابوظبی خود را آفتاب بده و بس."
وحید احمدی، خبرنگار می‌گوید، که ‏اشرف غنی در این پیام‌اش چیز‌های را توصیه می‌کند که در هفت سال حکومت خودش به آنان باور نداشت، عمل نکرد و در حالاتی متضاد عمل کرد؛ صلح، وحدت ملی، برتری نداشتن یک افغان بر افغان دیگر، کار مشترک، استفاده از کمک ها بر اساس اولویت‌ها.
آرش یقین، تحلیل‌گر امور امنیتی می‌گوید که ‏‎هر درخواستى را كه ‎اشرف غنى از طالبان و افغانستانی ها مى‌كند، خودش در هفت سال رهبرى خود انجام نداده است. او افزوده: "اين گوساله نه به وحدت ملى باور دارد، نه به خاتمه‌دادن انحصار قدرت و نه هم به اجماع و گفتمان ملی".
به گفته‌ی آقای یقین، كلمه به كلمه پيام ‎نوروزى اين دزد فرارى مانند تمام پيام‌هاى دهه اخيرش دروغ و فريب است.
غنی در این‌ پیام صوتی تصریح کرده است، که اگر اشتباه گذشته تکرار شود و شهروندان افغانستان یک‌دیگر را نپذیرند و به حذف و انحصار اتکا کنند، حادثه‌های بد تکرار و شعله‌های جنگ دوباره افروخته خواهد شد.
نام‌برده اضافه کرده است، که کسب قدرت آسان؛ اما تحکیم آن دشوار است و راه جلوگیری از حادثه‌های بد، هم‌پذیری، هم‌دلی، وحدت واقعی ملی، تمرکز بر تحول واضح اقتصادی و تأمین احترام و غرور انسانی هر شهروند افغانستان و به‌ویژه زنان است.
رئیس‌جمهور گریزی گفته است، که زنان در شرایط دشوار قرار دارند و میان انتخاب این که کدام فرزند خود را نان بدهند، با دشواری روبه‌رو شده‌اند.
غنی به این باور است، که راه‌حل اساسی ایجاد "اجماع و گفتمان ملی" است و اجندای اساسی این گفتمان ملی باید مشخص شده و در مورد ترکیب مجازی و حضوری اجرای آن نیز بحث شود.
اشرف غنی پیشنهاد کرده که هفت موضوع اصلی در این گفتمان مورد بحث قرار بگیرد.
از سوی هم، غنی در حالی از ضرورت ایجاد گفتمان ملی، توزیع عادلانه قدرت و نفی انحصار سخن می‌گوید که منتقدهایش هم‌واره او را متهم کرد‌ه‌اند که دست به انحصار قدرت زد و مانع توسعه متوازن شد.
شهروندان کشور نیز اشرف غنی را مقصر وضعیت کنونی کشور دانسته و او یک دروغ و عوام‌فریب می‌دانند.
رئیس جمهور گریزی در حالی این سخنان را به زبان می‌آورد که از قوم‌گرا ترین رهبران سیاسی شمرده شده و برخلاف وعده ایستادگی، با دروغ‌گویی و منافقت به تاریخ ۲۴ اسد سال گذشته، پس از ورود طالبان به کابل از این شهر گریخت و در ابوظبی پناهنده شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала