اسپنتا: بستن دروازه‌های مکاتب به‌روی دختران بازتاب حقیقی افکار طالبان است

© Sputnik . Zuhal Sarhadرنگین دادفر سپنتا
رنگین دادفر سپنتا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2022
عضو شوید
بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه در آغاز سال تعلیمی با وجود وعدۀ حکومت سرپرست طالبان برای بازگشایی آنها، واکنش‌های جدی را در سطح ملی و بین‌المللی به دنبال داشته است.
به گزارش اسپوتنیک، رنگین دادفر سپنتا مشاور سابق شورای امنیت افغانستان روز چهارشنبه، 3 حمل در رشته توییت‌هایی گفته است که بستن دروازه‌های مکاتب به روی دختران بازتاب حقیقی افکار طالبان است. طالبان همین اند که هستند.
وی در توییتی نوشته است: "فقط ساده‌انگاران و آنانی که به دلایل ایدیولوژیک، و تباری نمی‌توانند خود را از این حلقهٔ ارتجاعی نجات دهند، می‌توانند از طالبان انتظار تحصیل و حقوق برابر برای دختران افغانستان داشته باشند".
آقای اسپنتا همچنان در توییتی نوشته است: "ارزش‌های طالبانی، بی‌ارزشی است. از طالبان نباید انتظار اعتدال داشت. اینان آنانی را که سال‌ها به آن‌ها برادر‌گفتند، زندانیان شان را از زندان‌ها آزاد‌ کردند به حصر خانگی انداختند و یک قدرت سیاسی عقب‌گرا و بی‌داد‌گر را ایجاد‌کردند، چه دلیلی دارد‌که باید به دختران اجازه تحصیل بدهند؟"
جورج لاریا، مسوول منطقه‌ای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل یا یونیسف از تمدید نامحدود طالبان مبنی بر ممنوعیت رفتن دختران به مکتب ابراز تاسف کرده است. وی در توییتی نوشته است: "وقتی امروز صبح بیدار شدم، امیدوار بودم که هر دختر و پسر در افغانستان، فرصتی برای رفتن به مکتب داشته باشند".
مکتب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2022
یونیسف وضع محدودیت بر مکاتب دخترانه در افغانستان را "شکست بزرگ" خواند
طالبان پس از تسلط بر کابل جز ادارات معدود دولتی، به‌شمول سکتور صحت و معارف، زنان را از رفتن به کار منع کرده و نیز دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به‌روی دختران بستند.
اجازهٔ ورود دختران و زنان به مکاتب و دانشگاه‌ها یکی از خواست‌های اصلی جامعه جهانی از گروه طالبان بوده است.
دانشگاه‌های دولتی در افغانستان به تاریخ 7 حوت پس از شش ماه وقفه دوباره به‌روی محصلین باز شد، اما شماری اندکی از زنان و دختران در صنوف درسی حضور یافتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала