دستاورد جدید محققان برای برقراری ارتباط با افراد مبتلا به سندروم "قفل شدگی"

© Fotolia / BeeboysГрусть, тоска, депрессия
Грусть, тоска, депрессия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2022
عضو شوید
تیمی از دانشمندان با ایجاد یک دستگاه جدید نحوه برقراری ارتباط با افراد مبتلا به سندروم "قفل شدگی" را فراهم نمودند.
گروهی از دانشمندان از آلمان، سوئیس، ایالات متحده و قبرس فناوری جدیدی ایجاد کرده‌اند که به بیماران مبتلا به سندرم "شخص کاملاً قفل شده" اجازه می‌دهد با دیگران ارتباط برقرار کنند.
نتایج این مطالعه در مجله علمی Nature Communicationsگزارش شده است.
متخصصان از یک رابط عصبی تهاجمی بر اساس بازخورد شنیداری استفاده کردند. این به یک مرد 34 ساله مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک اجازه داد تا دوباره با دنیا ارتباط برقرار کند.
این بیمار از فلج پیشرونده عضلانی رنج می برد و در نهایت نه تنها توانایی حرکت و نفس کشیدن خود را از دست داد، بلکه توانایی کنترل چشمان خود را نیز از دست داد. این در نهایت ارتباط او با جهان را قطع کرد.
سندروم قفل شدگي(Locked-in syndrome) يك حالت باليني و وضعيتي ناشايع است كه ممكن است با اغما (كما) كه بيداري و هوشياري بيمار دچار اختلال مي‌گردد، اشتباه شود.
مغز بيماران مبتلا به اين عارضه عملكرد كاملا طبيعي دارد ولي هيچ كنترلي بر بدن آن‌ها ندارد و با وجود هوشياري كامل نسبت به محيط اطراف، امكان ارتباط با دنياي خارج را از دست مي دهد؛ به واقع بيمار تكلم ندارد و در موارد خفيف تر فقط داراي حركت چشم‌ها در راستاي عمودي است.
عواملي كه ممكن است باعث سندرم قفل شدگي شوند، از جمله شامل ضربات مغزي، سكته مغزي به علت ايسكمي يا خونريزي پل مغز، انسفاليت و تومورها هستند.
دانشمندان فناوری جدیدی را برای تسهیل زندگی برای بیمار به کار گرفته اند. دو آرایه از 64 میکروالکترود در قشر حرکتی مغز او کاشته شد. آنها شروع به خواندن فعالیت مغز این مرد کردند.
محققان اميدوارند با توسعه اين فناوری بتوانند زندگي تمامي مبتلايان به فلج ناشي از این سندروم و يا آسيب را متحول كنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала