دلیل اصلی انقراض دایناسورها فاش شد

© Photo / University of New EnglandИзображение орнитоподов - двуногих травоядных динозавров
Изображение орнитоподов - двуногих травоядных динозавров - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2022
عضو شوید
سال‌ها است دانشمندان پذیرفته اند برخورد یک شهاب سنگ با زمین در حدود 66 میلیون سال پیش منجر به انقراض دایناسور‌ها شده است، اما تیمی از محققان در یک مطالعه تازه، نظریه‌ی جدیدی را در مورد مرگ دایناسور ها ارائه داده اند.
به گزارش اسپوتنیک، تیمی از محققان بین‌المللی از دانشگاه سنت اندروز در بریتانیا و همچنین دانشگاه‌های سیراکوز، بریستول و تگزاس در ایالات متحده آمریکا، نظریه جدیدی درباره مرگ دایناسورها در زمین ارائه کردند.
آنها معتقدند که علت واقعی انقراض دایناسور ها سقوط یک شهاب سنگ بزرگ نبوده، بلکه انتشار گازهای دی‌اکسید گوگرد بوده است که به دنبال این رویداد رخ داده است.
نتایج مطالعه دانشمندان در مقاله ای در مجله PNAS منتشر شده است.
به گفته دانشمندان، برخورد شدید ناشی از سقوط شهاب سنگ چیکسلوب Chicxulub در 66 میلیون سال پیش، باعث آتش سوزی‌های عظیمی به گستردگی هزاران کیلومتر، وقوع یک سونامی عظیم و انتشار میلیارد‌ها تن گوگرد در جو زمین شد. این غبار گازی جلوی رسیدن نور خورشید را گرفت و این امر باعث منجمد شدن کره زمین و از بین رفتن دایناسور‌ها شد.
محققان می‌گویند نرسیدن نور کافی در زمین، منجر به اختلال در فتوسنتز شد ، که برای گیاهان و پلانکتون های دریایی، که ستون فقرات زنجیره غذایی است، حیاتی است.
اما در مورد آنکه بعد از آن دقیقاً چه بر سر سیاره‌ی ما و ساکنان ماقبل تاریخی اش آمد، نظریات زیادی مطرح شده. بعضی این نظریه را مطرح کرده اند که بعد از برخورد شهاب سنگ، ابری از دود و غبار کره‌ی زمین را فرا گرفت و مانع از رسیدن نور خورشید به آن شد، مسأله‌ای که باعث منجمد شدن کره‌ی زمین و در نتیجه، انقراض دایناسور‌ها شد. اما بعضی هم معتقدند انتشار گاز‌های سمی به دلیل فوران آتشفشان‌ها در سرتاسر دنیا یا حتی یک فاجعه‌ی بزرگ‌تر بود که به انقراض دایناسور‌ها انجامید.
به گفته تیم تحقیقاتی ، برخورد شهاب سنگ باعث تبخیر شدن سنگ‌هایی شد که مملوء از گوگرد بودند. این مسأله انتشار غباری از گوگرد گازی در هوا را به دنبال داشت که مانع از رسیدن نور خورشید و باعث منجمد شدن کره زمین شد.
دایناسور‌ها تنها موجوداتی نبودند که بعد از برخورد چیکسولوب منقرض شدند. پتروسور‌های بالدار و شکارچیان دریایی‌ای مثل موساسور‌ها و پلسیوسور‌ها و 75 درصد از حیات روی کره زمین هم به کلی از میان رفتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала