سازمان ملل: افغانستان همچنان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان است

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaسیاست بنیادی پرتگال به ارتباط مواد مخدر نتائیج به بار می آورد. چرا تمام جهان آن را جهت مبارزه با این شر به کار نمی گیرد؟
سیاست بنیادی پرتگال به ارتباط مواد مخدر نتائیج به بار می آورد. چرا تمام جهان آن را جهت مبارزه با این شر به کار نمی گیرد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2022
عضو شوید
سازمان ملل متحد می‌گوید، هرچند زمین‌های تحت زرع مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته؛ اما این کشور همچنان بزرگترین تولد کننده مواد مخدر است.
به گزارش اسپوتنیک، نتایج یک سروی سال 2021 سازمان ملل در مورد تولید تریاک در افغانستان که روز سه‌شنبه (2 حمل) منتشر شده، حاکی است که ارزش تولید ناخالص مواد مخدر افغانستان در سال گذشته میلادی بین 1.8 تا 2.7 میلیارد دالر تخمین شده است.

در این گزارش آمده که در پایان فصل کشت خشخاش در جولای 2021 ساحات زیر کشت تریاک در افغانستان 177 هزار هکتار برآورده شده است.

این رقم کاهش 21 درصدی را نسبت به سال 2020 میلادی نشان می‌دهد که حدود 47 هزار هکتار ساحه تحت کشت کوکنار کاهش یافته است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تأکید کرده است که کشت خشخاش در دو دهه گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است.

طبق گزارش این دفتر، بیشترین کشت خشخاش در سال 2021 در جنوب‌غرب کشور(79درصد) و پس از آن در غرب (10در صد) و شمال کشور (6درصد) صورت گرفته است.

مناطق شرقی و شمال شرقی هر کدام 2 درصد از کل کشت خشخاش را به خود اختصاص داده است. مناطق جنوبی و مرکزی روی هم 0.8 درصد از کل کشت خشخاش را تشکیل می‌داده است.

هلمند همچنین پیشروترین ولایت در کشت خشخاش باقی مانده است. پس از آن قندهار، فراه، ارزگان، بادغیس، فاریاب، بدخشان، نیمروز و بلخ قرار دارد.

همچنین شمار ولایات عاری از کوکنار در سال 2021 از 12 به 11 ولایت کاهش یافته است.

ولایت سمنگان که وضعیت عاری از کوکنار داشت، به تعداد ولایت‌های متاثر از کشت خشخاش پیوست و شمار این ولایت‌ها به 23 ولایت افزایش داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала