جهان تصمیم طالبان برای بسته‌ماندن مکاتب دخترانه را "ناامیدکننده و تأسف‌آور" دانست

© Sputnik / T. Azimشاگردان دختر در مکتب کابل
شاگردان دختر در مکتب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2022
عضو شوید
دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان و شمار دیگری نهاد های جهانی از تصمیم طالبان مبنی بر تمدید ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم ابراز تأسف کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی امروز (چهارشنبه، 3 حمل) بازگشایی شود؛ اما گروه طالبان اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.
در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده است که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه باز خواهد شد.
مسدودماندن مکاتب دخترانه واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است. در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی منتشر شده که یک دختر دانش‌آموز در مقابل مکتب به‌خاطر این اقدام طالبان گریه می‌کند و از این گروه می‌خواهد که به دختران اجازه آموزش دهد.
دفتر معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) با نشر توییتی امروز چهارشنبه، (سوم حمل) گفته است که از اعلام مسوولان مبنی بر تمدید ممنوعیت دانش‌آموزان دختر متأسف است.
مکاتب دخترانه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2022
دروازه های مکاتب دخترانه به روی دانش آموزان گشایش نیافت
هیدر بار، مدیر بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر نیز این تصمیم را "ظالمانه" خوانده است. او با نشر توییتی گفته است: "فکرکردن به توضیحی ]در این زمینه[ جز ظلم عمدی، سخت است."
سازمان عفو بین‌الملل نیز از تغییر کامل در تصمیم مسوولان برای بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان "عمیقاً ابراز نگرانی کرده است." این سازمان گفته است که جامعه جهانی باید اقدامات فوری را روی دست گیرد تا دختران افغانستان بتوانند به آموزش بدهند.
این مک‌کری، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان هم این تصمیم را "ناامیدکننده" خوانده است و گفته که جوانان افغانستان شایسته آموزش و تحصیل‌اند.
این در حالی است که طالبان در پی فشار جامعه‌ جهانی، اعلام کرده بودند که آماده بازگشایی تمام مکاتب به‌روی دختران هستند. مکاتب ابتدایی سال گذشته نیز به‌روی دختران باز شده بود
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала