آیا روسیه آماده عقد توافقنامه‌ها با طالبان است؟

© Sputnik / PMضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان در دیدار با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان در دیدار با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.03.2022
عضو شوید
ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه در امور افغانستان به ملا انعام‌الله سمنگانی در مورد عقد توافقنامه ها با حکومت طالبان صحبت کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ملا عبدالغنی برادر معاون اول نخست وزیر و معاون کمیسیون امور اقتصادی روز پنج شنبه در ارگ (کاخ ریاست جمهوری) در کابل با ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و هیئت همراه وی دیدار کرد.
ملا برادر اظهار داشت که افغانستان خواهان تقویه و توسعه روابط اقتصادی و سیاسی خود با همه کشورها از جمله روسیه می باشد.
وی افرود: "ما مشتاقانه منتظر سرمایه گذاری دولت روسیه و همچنین بخش خصوصی هستیم".
طالبان می خواهند روسیه ضامن توافقات آنها با امریکا شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.07.2021
ضمیر کابولوف: طالبان آماده سازش سیاسی هستند
کابلوف نماینده اشد روسیه، نیز آمادگی مسکو برای همکاری با طالبان "در موضوعات مختلف اقتصادی و سیاسی و همچنین در زمینه امنیتی" را تائید کرده است. به گفته وی، روسیه "پس از انجام مذاکرات جامع و تخنیکی با مقامات ذیربط افغانستان، آماده امضای توافقنامه ها در زمینه های مختلف با رهبری کنونی افغانستان خواهد بود."
یحیی چاووش رئیس حزب (خط سوم) افغانستان در این ارتباط به اسپوتنیک گفت: هیئت وزارت خارجه روسیه همزمان با هیئت وزارت خارجه چین عازم کابل شدند، که برای افغانستان بسیار با اهمیت است.
وی افرود: افغانستان در شرایط جیوپلیتیکی خاص قرار دارد که میتواند کشورهای جنوب آسیا، جنوب شرق آسیا را با روسیه وصل کند. این موفقیت طلایی برای افغانستان است. در شرایط فعلی نشست هیات روسیه در بخش اقتصاد، با هیات عالی رتبه طالبان بسیار مهم است که ممکن قرار دادها امضا شود.
وی افزود: "اما عقد قراردادها با طالبان مشکلات حقوقی را نیز با خود خواهد دارد. معلوم میشود که آهسته، آهسته روابط چین و روسیه با افغانستان تقویه میابد. این نزدیکی مناسبات به روسیه نیز مفقد است. با ایجاد دهلیز، انتقال موادخام روسیه به آسیای میانه راحت تر می گردد".
 ضمیر کابلوف از احتمال برگزاری گفتگوهای میان افغان‌ها در مسکو خبر داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2021
ضمیر کابلوف از احتمال برگزاری گفتگوهای میان افغان‌ها در مسکو خبر داد
چاووش افرود که اگر چنین شود، افغانستان یکبار دیگر به پل اقتصادی، سیاسی و امنیتی منطقه مبدل خواهد شد.
جنرال افغانی که نخواست اسم‌اش افشا شود در پاسخ به سوال اسپوتنیک گفت: "روابط روسیه وافغانستان اززمان امیرشیرعلی خان بطور بسيار سېستماتیک حتی تا سطح قرارداد امنیتي بوجود آمده بود، اين مناسبات بانفوذ انگلیس ها دريک وقت متوقف شد، اما بعد از سال 1919 که افغانستان استقلال خود را از انگليس ها گرفت، پس ازسرگرفته شد و تا سال های متمادی ادامه پيدا کرد، درطول مدت های طولانی روسيه و بعدآ اتحاد شوروي در حدود بالاتر از ششصد پروژه و بالاخص 142 پروژه بسیار بزرگ را که لزوم به بازسازی دوامدار دارد، که منافع اقتصادی هر دو کشور در آن و بالخصوص افغانستان زيادتر ميباشد وجود دارد ، در شرايط کنونی سفر آقای کابلوف برمبناي منافع مشترک هر دو کشور لزوم دارد و خالی از مفاد براي جانبين نميباشد. بلی روسیه می خواهد که روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با افغانستان داشته باشد. طبعاً که کشور های همسایه افغانستان مانند چین، ایران و پاکستان نیز می خواهد با طالبان روابط حسنه داشته باشند. طالبان آماده هر نوع همکاری با کشور های منطقه و بلخصوص با کشورهای همسایه هستند. اما عملی نمودن طرح های اقتصادی مانند طرح تاپی گاز و چندین برنامه های دیگر به امنیت کامل و رژیم بررسمیت شناخته شده حقوقی نیاز دارد.
میتوان گفت که تاکنون طرح های مختلف تحت کار قرار دارد که بعد از بررسمیت شناختن طالبان عملی خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала