نرفتن دختران به مکتب؛ آمریکا حاضر به دیدار با هیات طالبان در قطر نشد

© Photo / © Photo / / © Photo /دفتر سیاسی طالبان در قطر
دفتر سیاسی طالبان در قطر  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.03.2022
عضو شوید
ایالات متحده آمریکا در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر بستن مکاتب دخترانه، نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده خود با این گروه را لغو کرده‌ است.
به گزارش اسپوتنیک، قرار بود نمایندگان ایالات متحده آمریکا در پی موافقت طالبان با بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان، در قطر بر سر مسائل اقتصادی با این گروه گفتگو کنند؛ اما در پی ادامه ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان، آمریکا حاضر به این دیدار نشد.
دو روز پس از موافقت طالبان با بازگشایی تمام مکتب‌ها از جمله مکتب‌های دخترانه در افغانستان، این گروه از موضع خود عقب‌نشینی کرده و اعلام داشت که مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم تا "اطلاع ثانوی" همچنان به روی دانش‌آموزان دختر بسته خواهد بود.
سه منبع آگاه به رویترز گفتند که این سلسله دیدار‌ها بین مقام‌های دولت آمریکا و طالبان قرار بود در حاشیه نشستی در پایتخت قطر در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار شود.
این منابع افزودند که قرار بود در برخی از این نشست‌ها نمایندگان سازمان ملل و بانک جهانی نیز حضور داشته باشند.
یک منبع دیپلماتیک گفته است هواپیمای قطری که قرار بود هیات متقی را انتقال دهد، به کابل نیامده است.
قرار بود این جلسات در دوحه، پایتخت قطر انجام شود و مسائل کلیدی اقتصادی از موضوعات مورد بحث آن بوده است.
لغو دیدار آمریکا با طالبان اولین نشانه جدی از آن است که تصمیم‌های طالبان در حوزه حقوق بشر و فراگیری دولت مستقیما بر تمایل جامعه بین‌الملل برای کمک به این گروه تاثیر خواهد داشت.
در همین حال روز، دبورا لاینز؛ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، در دیدار روز جمعه (5حمل) با نماینده گروه طالبان در دوحه هشدار داد که ممانعت این گروه از تحصیل دختران، به افغانستان آسیب غیرقابل جبران خواهد زد.
از سوی دیگر، در نیویارک، شورای امنیت نیز جلسه‌ای غیرعلنی درباره موضوع آموزش دختران و تصمیم تازه طالبان داشته است.
پیش از این جلسه سفرای آلبانی، بریتانیا، برازیل، فرانسه، گابون، ایرلند، مکسیکو، ناروی، امریکا و امارات متحده عربی در بیانیه‌ای مشترک تصمیم طالبان را یک عقب‌نشینی آزاردهنده خواندند.
وزرای خارجه زن 16 کشور نیز در بیانیه‌ای مشترک از اینکه دختران افغان از دسترسی به تحصیل منع شده‌اند ابراز ناخرسندی عمیق کردند و از طالبان خواستند تصمیم خود را ملغی کنند.
این در حالی است که طالبان قبلا به جهان وعده‌ بازگشایی مکتب‌های دخترانه را تا صنف دوازدهم در سال نو داده و گفته بودند که دختران تا صنف 12 دوباره به مکتب خواهند رفت؛ اما پس از سال نو در حالی که صدها هزاران دختر به مکتب رفته بودند بار دیگر اعلام کردند که پیش شرط بازگشایی مکاتب، رعایت "حجاب اسلامی" است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала