سازمان ملل: بحران اوکراین قحطی در فقیرترین کشور ها مانند افغانستان را شدت می‌دهد

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر Штаб-квартира Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке
Штаб-квартира Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2022
عضو شوید
سازمان خوار وبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که به دلیل بحران اوکراین برای تعدادی از کشورها خطر "قحطی فاجعه بار" وجود دارد. کارشناسان همچنین از افزایش قیمت محصولات غذایی اساسی در سراسر جهان خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک، لوکا روسو، تحلیلگر ارشد بحران غذایی و رئیس تیم مدیریت اضطراری و پایداری در برابر بحران های این سازمان، گفت که ، افغانستان، سوریه، یمن و برخی دیگر کشور های فقیر که پیش از برافروخته شدن آتش جنگ اوکراین با بدترین سطوح قحطی مواجه بودند، به دلیل وابستگی به محصولات غذایی روسیه و اوکراین، بیشترین آسیب را از این درگیری متحمل خواهند شد.
روسو همچنین درباره بیانیه برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) که سال 2022 را سال قحطی فاجعه بار اعلام کرد، اظهار نظر کرد. این سازمان هشدار داد که این مشکل 44 میلیون نفر را در 38 کشور تحت تاثیر قرار خواهد داد. نماینده فائو این ارزیابی را تایید کرد.
بر اساس گزارش ‌های "برنامه جهانی غذا"، اوضاع در اوکراین، گرسنگی را در جهان تشدید کرده است. وابستگی به ذخایر گندم روسیه و روغن آفتابگردان اوکراین، مشکلات حمل‌ونقل و لغو و تاخیر ارسال محموله‌ها از بندر شهر اودِسا در اوکراین، کمک‌های غذایی در کشورهایی همچون یمن، اتیوپی، افغانستان و سوریه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که درگیری اوکراین بودجه مورد نیاز برای عملیات‌های این نهاد را تا 29 میلیون دالر ماهانه افزایش خواهد داد. این برنامه که پیشتر نیز با بحران مالی روبرو بود، وادار شد تا در اوایل سال جاری میلادی، کمک‌ها در چند کشور را متوقف کند.
این کارشناس خطرات احتمالی افزایش قیمت جهانی غذا، افزایش هزینه سوخت و کود و ارسال کمک های بشردوستانه به اوکراین را تشریح کرد. وی یادآور شد که از 47 میلیون کودک در سراسر جهان که از سوءتغذیه رنج می برند، 15.8 میلیون از آنها در ایالت هایی با بحران غذایی زندگی می کنند.
این در حالی است که پیش ازاین برنامه جهانی غذا از عدم آمادگی این نهاد به موجب بودجه مالی ناکافی برای مواجهه با پیامدهای غذایی بحران اوکراین خبر داد. این نهاد که پیش از بحران اوکراین نیز هشدار داده بود که سال 2022، سال فاجعه‌باری خواهد بود، چرا که بیش از 44 میلیون نفر در 38 کشور جهان در آستانه قحطی قرار دارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала