آمریکا خود باعث تخریب هژمونی دالر شد

CC0 / Pixabay / کشورهای زیاد در پی جایگزین دالر استند
کشورهای زیاد در پی جایگزین دالر استند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2022
عضو شوید
یک نشریه‌ی آمریکا در گزارشی می‌نویسد: ایالات متحده آمریکا با مسدود کردن ذخایر روسیه، روند خود تخریبی هژمونی دالر را آغاز کرد.
به گزارش اسپوتنیک،رافائل پاچ ستون نویس نشریه‌ی اسپانیایی Publico در مقاله‌ی برای این نشریه می‌نویسد: ایالات متحده شروع به خود تخریبی هژمونی جهانی دالر که ثبات اقتصاد آمریکا بر آن متکی است، کرد.
نویسنده این مقاله در مورد مصادره ذخایر طلا و ارز توسط ایالات متحده و متحدانش که بانک مرکزی روسیه در غرب نگهداری می کرد، اظهار نظر کرد.
نویسنده مقاله با اطمینان می‌گوید که ایالات متحده آمریکا با اتخاذ چنین اقداماتی یک سیگنال واضح به تمام جهان ارسال کرد که باید منابع مالی خود را تضمین کنند.
آمریکا نشان داد که اگر سیاست‌ کشور ها به مذاق واشنگتن خوش نیاید، یا به دلیل تجارت آنها با رقبای آمریکا، یا به دلیل اینکه درآمد خود را به خوبی بین مردم تقسیم می‌کند، به شرکت‌های چند ملیتی آسیب می‌رساند، یا فقط می خواهد از نظر سیاسی و اقتصادی از ساختارهای تحت کنترل ایالات متحده مستقل تر شود، می‌تواند ذخایر هر کشوری را مصادره کند.
معامله آرامکو با چین به یوآن، نقطه آغاز سقوط دالر است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2022
معامله آرامکو با چین به یوآن، نقطه آغاز سقوط دالر است
نویسنده این مقاله خاطرنشان می‌کند که چنین اقداماتی روس‌ها، چینی‌ها، بقیه اعضای بریکس و سایر کشورها را وادار می‌کند تا به دنبال مکانیسم‌ها و ارزهای امن‌تری باشند. و این یک چشم انداز دور نیست، بلکه یک فرآیند از قبل راه اندازی شده است.
نویسنده مقاله همچنین یادآور شد که هیچ یک از کشورهای عضو بریکس به تحریم ها علیه روسیه نپیوسته اند. ترکیه عضو ناتو، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای غربی و مرکزی نیز از محدودیت ها علیه روسیه حمایت نکردند.
علاوه بر این، عربستان سعودی نیز به نوبه خود در حال مذاکره با چین برای فروش نفت به یوآن است. نویسنده مقاله می‌پرسد که آیا کنار گذاشتن دالر در تجارت نفت منجر به ورشکستگی ایالات متحده نخواهد شد؟
پیش ازاین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشستی با مقام های دولت این کشور اعلام کرد که روسیه از پذیرش پرداخت برای تامین گاز طبیعی به ارزهایی که خود را به خطر انداخته اند، از جمله دالر و یورو، خودداری می کند و به پرداخت به روبل روی می آورد.
رئیس جمهور روسیه گفت، صادرات کالا از روسیه به اتحادیه اروپا و دریافت کالا با ارز آنها بی معنی است؛ پرداخت گاز روسیه به روبل صورت خواهد گرفت.
با این حال،رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که کشورش به عرضه گاز با حجم و قیمت های تعیین شده در قراردادها ادامه خواهد داد، زیرا برای اعتبار خود ارزش قائل است.
گفتنی است در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته شده بود، اعلام کرد. رئیس جمهور روسیه از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.
از آن زمان کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک‌ های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
وزارت دفاع روسیه روز 25 فبروری ، تأکید کرد که نیروهای مسلح روسیه هیچ حمله موشکی، هوایی یا توپخانه ای به شهرهای اوکراین انجام نداده اند: زیرساخت های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه های نظامی و هوانوردی توسط تسلیحات با دقت بالا از کار افتاده اند. این وزارتخانه اطمینان داد که افراد غیرنظامی در اوکراین در خطر نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала