محققان راه نجات اندام های در حال مرگ را یافتند + ویدئو

© AP Photo / Keystone, Salvatore Di Nolfiنجات اندام های در حال مرگ با استفاده از پیوند میتوکندری
نجات اندام های در حال مرگ با استفاده از پیوند میتوکندری - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2022
عضو شوید
تیمی ازمحققان در یک مطالعه اعلام کردند، که پیوند میتوکندری بین سلول‌های زنده می‌تواند اندام‌های در حال مرگ را نجات دهد.
به گزارش اسپوتنیک، میتوکندری به عنوان نیروگاه سلولی شناخته می شود که گلوکز و اکسیژن را جذب می کند و در ازای آن انرژی تولید می کند. اما نقش اصلی آن در عملکرد سلولی به این معنی است که وقتی مشکلی پیش می‌آید، می‌تواند عواقب جدی برای عملکرد اندام‌ها، به ویژه آنهایی که به انرژی زیادی نیاز دارند، مانند قلب و مغز، داشته باشد.
جایگزینی میتوکندری های معیوب با نسخه های گرفته شده از سلول های سالم امیدوارکننده به نظر می رسد، اما تاکنون یک درمان تجربی برای درمان چنین شرایطی است و یک پیشرفت جدید این تکنیک را به استفاده بالینی نزدیک می کند.
این درمان ابتکاری که در مطالعه جدید به عنوان" پیوند میتوکندری" شناخته می شود، نتایج امیدوارکننده ای را در حیوانات به عنوان راهی برای جوان سازی بافت های آسیب دیده از اختلال عملکرد میتوکندری نشان داده است.
این روش، شامل پیوند بافت‌ها یا تزریق میتوکندری سالم به بافت‌های آسیب‌ دیده است، جایی که توسط سلول‌ها جذب می‌شوند تا به بهبودی آنها کمک کنند و همچنین در موارد نادری برای درمان قلب‌های آسیب ‌دیده در نوزادان تازه متولد شده نیز استفاده شده است. با این حال هنوز استفاده بالینی از آن محدود است.
اکنون دانشمندان در موسسه فناوری فدرال زوریخ(ETH) روش جدیدی برای پیوند میتوکندری ابداع کرده‌اند که به گفته آنها نرخ بقای بالای سلول‌ها را تضمین می‌کند و کارایی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.
این پیشرفت مبتنی بر توانایی جدید دستکاری اندامک‌ها، ساختارهای فردی درون سلول‌ها، به لطف نانوسرنگ استوانه‌ای ممکن شده است.
این ابزار کوچک به دانشمندان اجازه می‌دهد غشای سلول‌های سالم را سوراخ کنند، میتوکندری‌های کروی را با نانوسرنگ بمکند، غشای سلول آسیب‌دیده را سوراخ کرده و میتوکندری‌ها را در خانه جدیدی قرار دهند.
دانشمندان این کار را با کمک نور لیزر انجام می‌دهند تا موقعیت سرنگ را دقیقاً کنترل کنند و تنظیم کننده‌های فشار را که جریان آن را تنظیم می‌کنند و امکان انتقال حجم بسیار کمی از مایع را فراهم می‌کنند، تحت کنترل داشته باشند.
این بدان معناست که این روش، کم‌تهاجمی است و در آزمایشات مشخص شد که میتوکندری پیوندی دارای نرخ بالای بقای بیش از 80 درصد است.
این میتوکندری‌های پیوندی هنگامی که در سلول‌های جدید قرار گرفتند، مشاهده شد که با شبکه‌ای از دیگر میتوکندری‌ها در عرض حدود 20 دقیقه ترکیب می‌شوند. به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که این رویکرد اکنون به نقطه‌ای از امکان استفاده عملی و بالینی رسیده است.
"کریستف گابلاین" نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: سلول‌های دهنده و گیرنده هر دو از این روش کم‌تهاجمی جان سالم به در می‌برند.
این تکنیک می‌تواند به عنوان راهی برای درمان اندام‌های بیمار به کار رود، اما ممکن است در حوزه سلول‌های بنیادی ضد پیری و جوان‌کننده که با افزایش سن در فعالیت‌های متابولیکی مختل می‌شوند نیز استفاده شود. دانشمندان همچنین قصد دارند از این تکنیک برای مطالعه چگونگی پیدایش میتوکندری از طریق یک فرآیند تکاملی به نام "اندوسیمبیوز" استفاده کنند.
"جولیا ورهولت" رهبر این مطالعه گفت: ما می‌خواهیم فرآیندهایی را که نحوه همکاری بخش‌های مختلف سلولی را کنترل می‌کنند، درک کنیم و امیدواریم بتوانیم چگونگی توسعه این همزیستی‌ها در طول زمان تکامل را کشف کنیم.
این تحقیق در مجله PLOS Biology منتشر شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала