تصمیم طالبان در مورد مکاتب دخترانه؛ بانک جهانی چهار پروژه 600 میلیون دالری را متوقف کرد

© Flickr / Shiny ThingsШтаб-квартира Всемирного банка в Вашингтоне
Штаб-квартира Всемирного банка в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2022
عضو شوید
بانک جهانی در واکنش به مسدود ماندن دروازه‌های مکاتب دخترانه در افغانستان، چهار پروژه انکشافی خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است .
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رویترز، بانک جهانی اعلام کرده است که تمویل چهار پروژه به ارزش 600 میلیون دالر را در واکنش و به دلیل نگرانی از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم توسط طالبان، متوقف کرده است.
این پروژه‌ها قرار بود که از طریق صندوق بازسازی افغانستان تمویل و توسط آژانس‌های سازمان ملل متحد برای حمایت از زراعت، آموزش، صحت و معیشت آماده و اجرا شود.
بانک جهانی نسبت به تصمیم طالبان برای بستن مکاتب دخترانه ابراز نگرانی عمیق کرده است. طبق اعلام بانک جهانی، رهنمودهای این بانک مستلزم تمام فعالیت‌های تمویل شده از صندوق بازسازی افغانستان برای حمایت از دست‌رسی و برابری خدمات برای زنان و دختران در افغانستان است.
بانک جهانی می‌گوید که شرط تطبیق پروژه‌های این نهاد در افغانستان دسترسی مساویانه زنان و مردان به مزایای آن است و زمانی کار این پروژه‌ها دو باره آغاز خواهد شد که زنان و دختران به علت تبعیض از آن محروم نشوند.
این بانک تأکید کرده است که این چهار پروژه تنها زمانی برای تایید به کمک‌کننده‌گان صندوق بازسازی افغانستان ارایه می‌شود که "بانک جهانی و شرکای بین‌المللی‌اش درک بهتری از وضعیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که اهداف پروژه‌ها می‌تواند برآورده شود".
هیأت اجرایی بانک جهانی در اوایل ماه جاری میلادی، طرحی را برای استفاده از بیش از یک میلیارد دالر از صندوق بازسازی افغانستان تایید کرد. این بانک متعهد شد که پروژه‌هایی را در زمینه آموزش، کشاورزی، صحت و نیازهای فوری خانواده‌ها تمویل مالی کند. بانک جهانی تلاش کرده بود تا طالبان را دور بزنند و این پول را از طریق آژانس‌ها و کمک‌های سازمان ملل پرداخت مصرف کند.
بانک جهانی زمانی که اقدام به آزادسازی وجوده صندوق بازسازی افغانستان کرد، گفته بود که تمرکز قوی بر حصول اطمینان از مشارکت دختران و زنان باید شود.
صندوق بازسازی افغانستان بیش از یک میلیارد بودجه داشت که پس از آمدن طالبان مسدود شد. در کنار این، کمک‌های بین‌المللی به افغانستان که بخش بزرگ هزینه‌های دولت را تأمین می‌کرد، نیز متوقف شد.
این در حالی است که مسدود ماندن دروازه‌های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم الی امر ثانی از سوی وزارت معارف امارت اسلامی با واکنش‌های تند ملی و بین المللی مواجه شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала