واکنش‌ها به گشایش پروژه قوش‌‌تپه از سوی گروه طالبان؛ حلیم فدایی: دروغ در شریعت حرام است

© Photo / twitter/ND_Corporationآغاز کار ساخت کانال قوش ‌تپه؛ برای ۲۰۰ هزار تن زمینه کار مهیا می‌شود
آغاز کار ساخت کانال قوش ‌تپه؛ برای ۲۰۰ هزار تن زمینه کار مهیا می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2022
عضو شوید
پس از گشایش کانال قوش‌تپه در ولایت بلخ از سوی طالبان و تبلیغ پشتیبانان گروه طالبان مبنی بر عملی‌سازی یک پروژه مهم، واکنش زیادی از شهروندان افغانستان را برانگیخته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، محمد حلیم فدایی، والی در حکومت پیشین در توییتی نوشته است، که قوش‌تیپه از بزرگ‌ترین و اقتصادی‌ترین پروژه‌ها است که کار عملی آن در زمان حکومت جمهوریت آغاز شده است و نوار تصویری نشرشده از ماه اپریل سال گذشته در زمان جمهوریت است.

او خطاب به طالبان گفته: "اکنون به چشم مردم خاک می‌زنید که آن‌را طالب آغاز کرده؛ دروغ در شریعت حرام است".

او هم‌چنان به فروافتادن نظام پیشین اشاره کرده و گفته است، که دلیل اصلی فروپاشی نظام جمهوریت، اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی بود.

از سوی دیگر کبیر حقمل، سخن‌گوی پیشین دفتر شورای امنیت نیز با نشر سندهایی در توییترش می‌گوید، که کار روی کانال قوش‌تپه در ماه سرطان سال گذشته در زمان حکومت اشرف غنی آغاز شده بود.
آغاز کار ساخت کانال قوش ‌تپه؛ برای ۲۰۰ هزار تن زمینه کار مهیا می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2022
آغاز کار ساخت کانال قوش ‌تپه؛ برای 200 هزار تن زمینه کار مهیا می‌شود
از سوی هم میرحیدر افضلی، نماینده‌ی پیشین مردم در مجلس نمایندگان در واکنش به گفته‌های ‏عبدالرحمن عطاش، مسئول اجرائیوی شرکت ملی مبنی بر این‌که با افتتاح پروژه کانال قوش‌تیپه برای ۲۵۰ هزار تن زمینه کار فراهم می‌شود؛ می‌گوید که ‏عطاش یکی از دزدان دوران غنی است که پول ده‌ها پروژه خیالی را در تبانی باحلقات خاص به جیب زدند.

او در توییتی نگاشته: "حکومتی که توان پرداخت معاشات کارمندانش را ندارد. چطور امکان دارد پروژه‌های میلیارد افغانی را تأمین بودجه کند، کانال قوش‌تیپه نیز در حد افتتاح باقی خواهدماند، صرف نفر محدود را سیرآب خواهد کرد."

قابل ذکر است که کانال قوش‌تپه بارها از سوی مسئولان حکومت پیشین افتتاح شد؛ اما کار عملی بر آن صورت نگرفت.

کار ساخت این کانال برای نخستین‌بار بار امروز از سوی مقام‌های حکومت طالبان دوباره افتتاح شد.

کانال قوش‌تپه، یکی از بزرگ‌ترین کانال‌های کشور است که از دریای آمو در ولسوالی کلدار ولایت بلخ آغاز شده است و با عبور از دشت‌های حیرتان، ولسوالی‌های دولت‌آباد بلخ و آقچه جوزجان در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب پایان می‌یابد. این کانال ۲۸۵ کلیومتر طول، ۱۰۰ متر عرض و ۸۵ متر عمق دارد.

مقام‌های طالبان در مراسم افتتاح پروژه کانال قوش‌تپه می‌گویند که ساخت این کانال به‌طول بیش از ۲۸۰ کیلومتر، ۶۰ میلیارد افغانی هزینه دارد که از عواید ملی پرداخت می‌شود.

این پروژه قرار است در سه مرحله و در مدت شش سال به بهره‌برداری سپرده شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала