پایان هژمونی آمریکا پیش‌بینی شد

© Depositphotos.com / СarlosphotosФлаг США
Флаг США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2022
عضو شوید
یک نشریه‌ی آمریکایی در مقاله‌ی پایان هژمونی ایالات متحده را پیش بینی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه نگاران نشریه آمریکایی The Intercept در مقاله خود برای این نشریه پایان هژمونی آمریکا را پیش بینی کردند. آنها به این نظر رسیده اند که تشدید تنش در اوکراین نشانه ظهور دنیای پسا آمریکا است.
نویسندگان این مقاله خاطرنشان می‌کنند که علیرغم تلاش برای اعمال فشار از سوی واشنگتن، تعدادی از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از جانبداری از یکی از طرف های بحران خودداری نموده و "مسیر بی طرفی" را انتخاب کردند.
به ویژه کشور های چین، هند، برزیل، ترکیه، اندونزی، آفریقای جنوبی و مکزیک از منزوی کردن روسیه امتناع کردند. علاوه بر این، در سازمان ملل گروهی از کشورها، از جمله آفریقای جنوبی، از تصویب قطعنامه ای علیه روسیه خودداری کردند.
به گفته نویسندگان این مقاله، چنین موضع گیری این کشورها باعث شوک در میان نخبگان غربی شد که عادت دارند به سایر کشورها بگویند که چه موضع ژئوپلیتیکی باید اتخاذ کنند و چه را نه.
روزنامه نگاران بر این باورند که این وضعیت نشان دهنده کاهش اقتدار ایالات متحده بر بیشتر کشورهای جهان است. کشور های جهان مطمئن هستند که آمیزه‌ای از اشتباهات و اجتناب ناپذیری آمریکا، غرب را به سمت زوال کشاند و با آن بسیاری از ارزش‌هایی به وجود آورده را نیز به طرف نابودی سوق داد.
نویسندگان مقاله می‌گویند: "خوب است یا بد، هر اتفاقی که بعد اتفاق می‌افتد، گسست کامل با هژمونی چند قرن اخیر غرب است، نه تنها در سیاست، بلکه در فرهنگ و اندیشه‌ها" نیز.
پیش از این بنابر شماری گزارش ها از داخل ایالات متحده، مشخص شد که آمریکایی ها اعتقاد به رهبری و سلطه ایالات متحده در جهان را آهسته آهسته از دست می‌دهند. بر اساس یک نظرسنجی که از NBC News برگزار شد حدود 53 درصد از آمریکایی ها وضعیت این کشور را "آغاز نزولی بلندمدت می دانند که در آن ایالات متحده دیگر جایگاه پیشرو در جهان را نخواهد داشت."
همچنین گزارش شده است که محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری او به پایین‌ترین حد خود – 40 در صد کاهش یافته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала