اعتباربخشیدن مسکو به دیپلمات حکومت طالبان به معنای به رسمیت شناختن آنها نیست

© Photo / MID_RFتاکید لاوروف بر لزوم فراگیری دولت جدید افغانستان
تاکید لاوروف بر لزوم فراگیری دولت جدید افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2022
عضو شوید
کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید که اعتباربخشیدن وزارت خارجه روسیه به دیپلمات افغانستان از حکومت طالبان، هرگز به مفهوم به رسمیت شناختن آنها نیست.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه، 11 حمل) در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین طی اظهاراتی گفت که مسکو برای اولین دیپلمات افغانستان از دولت سرپرست طالبان که ماه گذشته به روسیه آمد، اعتبارنامه صادر کرده است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود کمبود تجربه مدیریتی، محدودیت‌های مالی و اقتصادی و فشار نظامی و سیاسی از سوی امریکا و متحدانش ایجاد شده است اما تا کنون مقامات جدید افغانستان در مجموع توانسته‌اند کشور را اداره کنند.
در مورد این که آیا این واقعیت به این معنی است که حکومت طالبان به‌زودی شناخته می‌شوند و تحریم‌ها علیه آنها برداشته می‌شود، احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان به اسپوتنیک گفت:
"باور ندارم که به‌زودی روسیه و یا کشور دیگری طالبان را به رسمیت بشناسد، چنانچه در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین هم چنین تصمیم گرفته نشد، اما تضاد که بین روسیه و امریکا، بین چین و امریکا به‌وجود آمده یعنی روسیه و چین یک بلوک شده اند و امریکا و تعدادی از کشورهای غربی بلوک دیگر".
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان
این کارشناس می‌گوید، در صورت که روسیه یا چین طالبان را به‌ رسمیت بشناسند امریکا و کشورهای غربی مقابله می‌کنند:
"یعنی (امریکا و کشورهای غربی) جنگ را سازمان می‌دهند و اگر امریکا آنها (طالبان) را به رسمیت بشناسد روسیه مقابله می‌کند. تضاد بین روسیه و امریکا، چین و امریکا و تضاد بین کشورهای غربی به خاطر درگیری اوکراین، مشکلاتی را در منطقه ایجاد می‌کند و هر یک از این کشورها اگر تصمیم بگیرند کشور دیگر در سازمان ملل متحد وتو می‌کند".
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان
آقای سعیدی اضافه کرد:
"آنچه را که سرگئی لاوروف گفته است به‌خاطر که به یک نوع خواسته که یعنی طالبان با امریکا نزدیک نشوند و این به مفهوم به رسمیت شناختن آنها نیست و هرگز به رسمیت شناخته نمی‌شوند، چنانچه در نشست چنین هیچ نوع تصمیمی راجع به رسیمت شناختن طالبان گرفته نشد".
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان
کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید که "از نگاه حقوقی یک مشکل است. یک تعدادی از طالبان در لیست سیاه قرار دارند و هر کشوری که طالبان را به‌رسیمت بشناسند به معنای است که تروریسم را به‌رسمیت می‌شناسند".
پیرمحمد ملازهی کارشناس ارشد پیرمحمد ملازهی کارشناس ارشد مسائل شرق آسیا، شبه قاره هند و کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان می‌گوید که چین و روسیه احتمالاً اولین کشورهایی خواهند بود که با طالبان مناسبات رسمی بر قرار می‌کنند و آن را علنی خواهند کرد.
آقای ملازهی افزود:
"در میان همسایگان ایران و پاکستان و در جهان اسلام امیران عرب خلیج فارس در نوبت بعدی قرار می‌گیرند حکومت طالب واقعیت اتفاق افتاده است چه آن را محصول زدوبند خلیل زاد و ملا برادر در دوحه قطر بدانیم و چه نه تغییری در واقعیت اتفاق افتاده نمی‌دهد. دیر یا زود دنیا با حکومت طالب کنار خواهد آمد به اصطلاح دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد فقط آنچه می‌ماند تشدید رقابت‌های منابع جهانی و منطقه‌ای قدرت در افغانستان و منطقه است که ثابت و درحال تشدید خواهد بود".
پیرمحمد ملازهی، استاد ارشد و کارشناس مسائل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پیرمحمد ملازهی
کارشناس مسائل شرق آسیا
وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه، 11 حمل) در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین طی اظهاراتی گفت: "نتایج مثبتی در بخش مبارزه با تروریسم وجود دارد. تلاش هایی در زمینه رعایت حقوق بشر انجام می‌شود. کابل فعالانه برای گسترش روابط دیپلماتیک و اقتصادی تلاش می‌کند. برقراری تدریجی همکاری های تجاری و اقتصادی، در درجه اول با کشورهای منطقه که ساختارهای تجاری آنها به افغانستان علاقه نشان می‌دهند، را شاهد هستیم. البته تمام این تماس‌ها به رسمیت شناختن بین‌المللی مقامات جدید افغانستان کمک می‌کند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала