مهم‌ترین منافع چین در افغانستان مشخص شدند

© Photo / Twitter account of Dr.M.Naeemچین و طالبان
چین و طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2022
عضو شوید
یک کارشناس چینی مهمترین منافع چین در افغانستان را مسائل امنیتی عنوان کرد.
به گزارش اسپوتنیک، "ژو یانگ بیائو" مدیر مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه "لانژو" چین مهمترین منافع کشورش در افغانستان را مسائل امنیتی دانست نه اقتصادی.
این کارشناس در ادامه افزود: "من فکر می کنم که منافع اصلی چین در افغانستان منافع اقتصادی نیست، زیرا چین به خوبی می داند که بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان در کوتاه مدت دشوار است و جامعه جهانی در آینده نزدیک نمی تواند این کشور را به طور کامل بپذیرد".
به گفته این کارشناس، زیرساخت های این کشور نیز بسیار ضعیف است و نیازمند هزینه های بالا برای سرمایه گذاری است. علاوه بر این، ژو یانگ بیائو داده های مربوط به ذخایر معدنی در افغانستان را اغراق آمیز دانست و گفت مسیرهای به اصطلاح ترانزیتی مملو از هزینه های فوق العاده و خطرات نامشخص بسیاری است.
وی با تاکید بر اینکه در این زمینه جذابیت اقتصادی افغانستان برای جمهوری خلق چین بسیار محدود است، افزود که برخی از شرکت های خصوصی در چین وجود دارند که تمایل و قصد جسورانه برای سرمایه گذاری در این کشور دارند.
ژو یانگ بیائو در ادامه گفت: مهم ترین اصل برای چین منافع امنیتی است. او عمدتاً ازاین بابت که وضعیت امنیتی افغانستان به چین سرایت کند و پاکستان و آسیای مرکزی را نیز تحت تأثیر قرار دهد ابراز نگرانی نمود.
بیائو در پایان گفت: بازگشت عناصر از سین‌کیانگ "ترکنستان شرقی" یک مشکل جدی است، اما مشکل اصلی نیست، زیرا چین در حال حاضر توانایی جلوگیری از عبور از مرزها را دارد.
پیشتر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سومین کنفرانس وزیران کشورهای همسایه افغانستان گفت که مسکو با استقرار زیرساخت های نظامی ایالات متحده و ناتو در آسیای مرکزی مخالف است. به گفته وی، چنین طرح هایی مغایر با منافع امنیت کشورها و تعهدات ناشی از اسناد قانونی سازمان پیمان امنیت جمعی است.
وی گفت کشورش هرگونه حضور نظامی آمریکا و ناتو در کشورهای هم‌مرز با افغانستان را "غیرقابل قبول" می‌داند.
گفتنی است، سومین کنفرانس وزیران کشورهای همسایه افغانستان با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و همچنین وزرای امور خارجه و نمایندگان چین، پاکستان و ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان امروز پنجشنبه در شهر تونشی در ولایت شرقی " آنهوی" برگزار شد.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که هدف از نشست دو روزه وزرای خارجه کشورهای منطقه تمرکز روی بحران کنونی افغانستان و افغان‌ها در داخل این کشور است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала