نماینده پاکستان در سازمان ملل: طالبان توانایی حل بحران را ندارند

© https://twitter.comمنیر اکرم نماینده پاکستان در سازمان ملل
منیر اکرم نماینده پاکستان در سازمان ملل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2022
عضو شوید
سفیر پاکستان در سازمان ملل می‌گوید که طالبان توانایی حل بحران کنونی افغانستان را ندارند و پاکستان تا تشکیل حکومت فراگیر و اجماع منطقه‌‌ای قصد به رسمیت‌شناختن آن‌ها را ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، منیر اکرم؛ سفیر پاکستان در سازمان ملل در یک مصاحبه‌‌ای تلویزنوی، ضمن ابراز این مطلب گفته است که حضور رییس پیشین آی‌اس‌آی در کابل چند روز پس از سقوط حکومت غنی، برای جلوگیری از قتل عام توسط طالبان بود.
وی در عین حال، تاکید کرده‌است که پاکستان تا تشکیل حکومت فراگیر و اجماع منطقه‌ای، طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.
منیر اکرم این موضوع را رد کرده که جنرال فیض حمید؛ رییس پیشین استخبارات نظامی پاکستان برای حل اختلافات طالبان و تشکیل کابینه این گروه به کابل رفته‌بود.
Pakistani Foreign Minister Shah Mahmood Qureshi speaks to reporters at the Foreign Ministry in Islamabad, Pakistan, Sunday, March 1, 2020 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2022
هشدار پاکستان: بی توجهی به بحران افغانستان پیامدهای جدی در پی دارد
او گفته‌است که "نگرانی ما این بود که پس از تسلط طالبان بر کابل چگونه از قتل عام جلوگیری کنیم".
او با اشاره به خلأ امنیتی پس از فرار غنی گفته‌است که "ما از رییس جمهور غنی خواستیم که با ایجاد حکومت ائتلافی توافق کند و خودش برود و کسی را برای رهبری افغانستان معرفی کند؛ اما او در وسط مذاکرات گریخت."
سفیر پاکستان اذعان کرده‌است که گروه طالبان توانایی حل بحران‌های کنونی در افغانستان را ندارد و امیدوار است که نیروهای متخصص دوباره به افغانستان برگردند و با طالبان کار کنند.
منیر اکرم مدعی شده که "مقاومت واقعی در داخل افغانستان علیه طالبان وجود ندارد" و جبهه مقاومت ملی چندان فعال نیست. او گفته‌است که پاکستان با جریان‌های سیاسی افغان در تماس بوده تا حکومت فراگیرتری به وجود آید.
وی افزوده‌است که "با تمام آنانی که در قدرت سهیم نیستند، در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم که چطور حکومت کابل را فراگیرتر بسازیم. ما با غرب، روسیه و چین برای رسیدن به این هدف در تماس هستیم."
اما به گفته سفیر پاکستان مشکل در اینجاست که طالبان "تصور می‌کنند یک حکومت فراگیر را در افغانستان به وجود آورده‌اند و می‌گویند که از اقلیت‌های افغانستان در حکومت نماینده دارند".
سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد شکل‌گیری حکومت همه‌شمول را مبنای ثبات در افغانستان خواند و گفت: "به رسمیت‌شناختن حقوقی طالبان زمانی اتفاق خواهد افتاد که ما از ناحیه ثبات و صلح در افغانستان آرامش خاطر داشته‌باشیم."
این مقام پاکستانی همچنین گفته که حکومت‌اش با طالبان مشکلی ندارد و تنها موردی که می‌تواند رابطه پاکستان با طالبان را برهم بزند، نزدیکی طالبان به هند خواهد بود.
این در حالی است که همزمان، نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان با حضور وزیر خارجه پاکستان در چین در حال برگزاری است و از سوی دیگر، وزرای امور خارجه پاکستان و چین نیز با امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان دیدار کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала