تلسکوپ هابل دورترین ستاره را رصد کرد

© AFP 2023 / NASA Орбитальная обсерватория "Хаббл"
Орбитальная обсерватория Хаббл  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2022
عضو شوید
دانشمندان به کمک تلسکوپ هابل، دوردست ترین ستاره‌ای را که ظاهرا حدود 900 میلیون سال پس از انفجار بزرگ یا به عبارت دیگر تولد کیهان متولد شده را رصد کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، دانشمندان نام این ستاره را"Earendel" گذاشته‌اند که در زبان انگلیسی به معنای "ستاره صبح" یا "ستاره نور" است. نام علمی این ستاره نیز "WHL0137-LS" است و تخمین زده می‌شود جرم آن حداقل 50 برابر جرم خورشید باشد. همچنین روشنایی آن میلیون‌ها برابر بیشتر از خورشید است.
این ستاره تازه کشف شده توسط تلسکوپ هابل به قدری دور است که نور آن 12.9 میلیون سال در مسیر بوده تا به اطراف زمین برسد و تلسکوپ ما آن را رصد کند. به همین ترتیب، با دانستن این نکته که کیهان ما 13.8 میلیون سال عمر دارد، می‌توان گفت این ستاره در حدود 900 میلیون سال پس از انفجار بزرگ و یا به عبارت دیگر تولد کیهان متولد شده است. پیش از این، دورترین ستاره‌ای که توسط تلسکوپ هابل رصد شده بود، ستاره‌ای متعلق به 4 میلیارد سالگی عالم بود.
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد دورترین تک ستاره‌ای که تاکنون رصد شده، کمتر از یک میلیارد سال پس از تولد کیهان و بیگ‌بنگ متولد شده است.
دانشمندان Earendel را به کمک یک خوشه کیهانی عظیم به نام "WHL0137-08" که دقیقا میان زمین و این ستاره قرار دارد، کشف کردند. کشش گرانشی این خوشه کهکشانی عظیم، تار و پود فضا را به صورتی منحرف کرده است که نوعی لنز – در کیهان‌شناسی به آن عدسی گرانشی گفته می‌شود – در فضا ایجاد می‌شود که می‌تواند نور ستاره را منحرف کند.
نکته جالب اینجاست که با توجه به جرم بالای این ستاره، احتمالا تاکنون از بین رفته است. زیرا ستارگان با جرم زیاد سریع‌تر می‌سوزند و زودتر منفجر می‌شوند یا با فروپاشی گرانشی تبدیل به سیاهچاله می‌شوند. قدیمی‌ترین ستاره‌هایی که ما می‌شناسیم و حدس می‌زنیم در زمان‌های اولیه شکل‌گیری عالم متولد شده‌اند، همگی بسیار کم جرم هستند و بنابراین تا به امروز درخشش خود را ادامه داده‌اند.
دانشمندان منتظر هستند تا پس از تثبیت وضعیت و شرایط تلکسوپ فضایی جیمز وب، این ستاره را به صورتی‌ دقیق‌تر مورد تحلیل قرار دهند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала