آیا می‌توان روند گرمایش زمین را متوقف کرد؟

© Depositphotos.com / ParabolStudioبشریت در چه سالهایی با بالاترین سطح گرمایش جهانی روبرو خواهد شد؟
بشریت در چه سالهایی با بالاترین سطح گرمایش جهانی روبرو خواهد شد؟  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2022
عضو شوید
دانشمندان معتقد اند که روند افزایش میانگین دمای کره زمین ادامه خواهد داشت حتی اگر از همین فردا مردم به طور کامل سوزاندن سوخت های فسیلی را کنار بگذارند.
به گزارش اسپوتنیک، محققان اقلیم شناسی معتقد اند که گرماییش زمین که در اثر سوخت های فسیلی قبلی ایجاد شده است همچنان در آیینده نیزبه گرم کردن زمین ادامه می دهد. بنابراین آیا بشریت قادر به توقف تغییرات آب و هوایی خواهد بود یا خیر و این موفقیت چه زمانی به دست خواهد آمد ؟
به گفته"ریچارد بی" استاد اقلیم شناسی، مدل های ایجاد شده توسط دانشمندان فقط جو یا اتمسفر زمین را شامل می شد و تنها پس از آن زمین، اقیانوس ها، صفحات یخی، ویژگی های بیولوژیکی و شیمیایی به آن اضافه شدند. مدل های مدرن در حال حاضر به طور کاملاً دقیق نحوه رفتار گازهای گلخانه ای را نشان می دهند. این امر باعث می شود که بین گرمای موجود در اقیانوس و گرم شدن هوا به دلیل دی اکسید کربن تمایز قائل شویم.
اکنون کارشناسان بر این باورند که اگر تمام منابع گرما (گازهای گلخانه ای که باعث انتشار گرما از طریق جریان های اقیانوسی، تغییرات آب و هوایی می شوند) را بتوان حذف کرد، آنگاه بالاترین دمای کره زمین در 10 سال آینده به جای چهار دهه مشاهده خواهد شد. این اوج همان نقطه ای خواهد بود که دما شروع به تثبیت می کند.
با این حال، حتی اگر این اتفاق بیفتد، به دلیل گرمای انباشته شده، ذوب یخ، بالا آمدن سطح دریا و سایر فرآیندهای مرتبط با تغییرات آب و هوایی همچنان ادامه خواهد داشت.
این ویژگی به خصوص در مورد اقیانوس ها بیشتر صدق می‌کند است.زیرا اقیانوس ها، به گفته کارشناسان، حتی پس از توقف انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل گرمایی که برای یک قرن یا بیشتر انباشته می کنند، بر اقلیم تأثیر می گذارند. اقیانوس به خودی خود دینامیک است و انرژی گرمایی نیز با تثبیت دما به طور غیریکنواخت از بین می رود.
در عین حال، تمام داده های شناسایی شده تا به امروز نشان می دهد که در آینده نزدیک مردم با گرم شدن سریع جهانی مواجه خواهند شد. بنابراین، ما باید تلاش کنیم تا انتشار دی اکسید کربن را در جو کاهش داده و خود را با تغییرات جاری وفق دهیم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала