سیگار: نیروهای داعش در افغانستان استعداد و توانایی یافته‌اند

© AP Photo / Seivan Selimیک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد
یک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2022
عضو شوید
بازرس ویژه‌ ایالات متحده برای افغانستان (سیگار) می‌گوید که طالبان با گشودن دروازه‌های زندان‌ها، به داعش استعداد و توانایی داده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، بازرس ویژه‌ ایالات متحده برای افغانستان (سیگار) امروز پنج‌شنبه، با نشر گزارشی گفته است که طالبان در ماه اگست2021 با تصرف کابل، دروازه زندان امنیت ملی را گشودند که در نتیجه آن صدها نیروی داعش از بند آزاد شدند.
به گفته بازرس ویژه ایالات متحده، این اقدام هم‌زمان با حمله به میدان هوایی کابل رخ‌ داده است؛ رویدادی که در آن دست‌کم 170 شهروند افغانستان و 13 سرباز امریکایی جان باختند.
سیگار افزوده است که طالبان با رهایی صدها نیروی داعش از زندان‌های افغانستان، ابوعمر خراسانی، رهبر این گروه را با ۸ جنگ‌جوی دیگر اعدام کرده‌اند.
در گزارش بازرس ویژه ایالات متحده امریکا آمده است که قبل از آگست 2021 نابودی داعش هدف مشترک طالبان، دولت افغانستان و نیروهای ائتلاف بود.
در گزارش سیگار گفته شده است که در سال 2015 قطعه‌های سرخ طالبان برای از بین‌بردن گروه‌های جداشده‌ طالبان که با داعش هم‌سو شده بودند، فعال شده بود.
اخیراً جنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام گفته است که آزادی زندانیان داعش از پل‌چرخی و پروان، باعث تقویت این گروه در افغانستان شده است.
فرمانده مرکزی ارتش امریکا افزوده است که طالبان: "نتیجه آن تصمیم کوته‌بینانه خویش را درو می‌کنند."
طالبان اظهارات مک‌کنزی را در آن زمان تکذیب و آن را تبلیغ برای داعش خوانده بودند.
این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از حضور داعش در مرزهای شمالی افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
وزیر خارجه روسیه گفت که کشورش نگران نفوذ گروه‌های اسلام‌گرا از مسیر افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی و از آن‌جا به روسیه است.
گفته می‌شود که حضور گروه‌های "جماعت انصارالله" و "جنبش اسلامی ازبکستان" در اطراف مرزهای افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان، نشانه‌های هشداردهنده‌ای برای روسیه است.
از زمان تسلط طالبان در سال گذشته، مسکو تمرین‌های نظامی را در مرز میان افغانستان و تاجیکستان برگزار کرده و تجهیزات خود را در پایگاه‌های نظامی خود در تاجیکستان نیز تقویت کرده‌است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала