آیا گروه طالبان به دو دسته تقسیم شده‌‌اند؟

© Photo / twitter/Qahar.Bهیئتی از مقامات ارشد حکومت طالبان عازم ترکیه شد
هیئتی از مقامات ارشد حکومت طالبان عازم ترکیه شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2022
عضو شوید
پس‌ از به قدرت رسیدن بار دوم طالبان بر افغانستان، برای نخستین‌‌بار در روز‌های نخست حکومت گروه طالبان گزارش‌ها و حرف و حدیث‌های مبنی بر دو دستگی در سطح رهبری این گروه منتشر شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، شیرمحمد عباس استانکزی، رییس پیشین هیأت مذاکره‌کننده طالبان با امریکایی‌ها و از چهره‌های مطرح طالبان، پس از گذشت نزدیک به سه ماه از سلطه طالبان بر افغانستان، از دوحه به کابل رفت. استانکزی از مذاکره‌کنندگان ارشد طالبان در سال‌های پسین و از چهره‌هایی است که از زمان تاسیس این گروه در سال ۱۹۹۴ تاکنون، در برقراری ارتباط با کشورهای خارجی نقش برجسته‌ای داشته است.
استانکزی در سال ۱۹۹۶ و پس از تشکیل نخستین دولت طالبان، معاون وزیر خارجه بود و در آن دوران، یک‌بار به ایالات‌ متحده‌ی امریکا هم سفر کرد و کوشید تا امریکا را متقاعد کند تا دولت این گروه را به رسمیت بشناسد.
پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، کابینه‌‌ی طالبان با عنوان "دولت امارت اسلامی افغانستان" اعلام شد. در میان اسم‌های رهبران طالبان که مسندهایی که به آنان واگذار شد، نام عباس ستانکزی به‌عنوان معاون وزیر خارجه اعلام شد؛ موقفی‌که که ۲۵ سال پیش نیز آن را در اختیار داشت. برخلاف تصور و پیش‌بینی‌ کارشناسان و رسانه‌ها، به ملا برادر که از او به‌عنوان رییس دولت آینده طالبان نام برده می‌شد هم سمت نسبتأ کم‌اهمیت معاونت نخست‌وزیری رسید.
پس از اعلام کابینه طالبان، ملا برادر تا چند هفته در جلسه‌های تصمیم‌گیری شورای وزیران در کابل غایب بود و پس از انتشار خبرهایی در مورد اختلاف او و شبکه حقانی، سرانجام در کندهار ظاهر شد و گفت: "ما باهم اختلاف نداریم؛ بل‌که به‌عنوان اعضای یک خانواده، باهم شفقت و مهربانی داریم."
شیرمحمد عباس استانکزی، که سه ماه اخیر را در دوحه و دبی سپری کرده، هم کم‌تر در ملاقات‌‌ها و جلسات هیأت سیاسی طالبان با دیپلمات‌های خارجی دیده شد و بعد از چند حضور نمادین در وزارت خارجه، چندین ماه شده که پیدایش نیست. این‌ها از مورد‌های برجسته‌ی دو دسته‌‌گی حکومت طالبان گفته می‌شود.
اما به نظر می‌رسد‌ که شبکه‌ی حقانی به رهبری سراج‌‌الدین حقانی از رهبری نظام‌ (امیرالمومنین) و رهبری حکومت (صدارت عظمی) یکی را می‌خواهند اما کندهاریان به رهبری ملا عبدالغنی برادر هردو را.
با این حال، این روی‌دادها ضمن این‌که بیان‌گر انزوای بین اعضای سیاسی طالبان در ساختار قدرت است، وجود شکافی عمیق میان رهبران طالبان را آشکار می‌کند.
درگیری میان خودی جنگجویان گروه طالبان در فاریاب  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.05.2020
درگیری میان خودی جنگجویان گروه طالبان در ولسوالی شیرین تگاب
طالبان پس‌‌ از به قدرت رسیدن در صدد کوتاه کردن دست "فاتحان شمال" شان نیز برآمدند، مخدوم عالم، از فرماندهان ارشد شان‌را گرفتار کردند و عطا‌الله عمری و صلاح‌الدین ایوبی از دیگر فرماندهان جنگی شان‌‌را به مقام‌های تشریفاتی در کابل به وظیفه‌هایی گماشتند. با این همه، منابع به آماج می‌‌گویند که در ادامه‌ی بازداشت‌های فرماندهان اُزبیک‌تبار، رهبری وزارت دفاع طالبان تلاش‌ دارد تا عبدالقادر، ولسوال طالبان برای ولسوالی دشت‌قلعه، اسماعیل فاروقی، ولسوال چاه آب و معویز، مسوول بندر آی‌خانم ولسوالی دشت قلعه‌ی را نیز بازداشت کنند.
یک منبع در این مورد به آماج گفت، که طالبان پشتون می‌خواهند در تخار همه ای قدرت را از اُزبیک‌ها بگیرند.
احسان نیرو، سخن‌‌گوی مارشال عبد‌الرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی در پیوند به تبدیلی و بازداشت فرماندهان اُزبیک‌تبار طالبان می‌گوید: "با آن‌که ما هیچ‌گونه کار یا نظر در ارتباط با فرماندهان اُزبیک یا غیراُزبیک طالبان نداریم خودشان می‌دانند و گروه شان، اما امروز افغانستان را طالبان به چنین وضعیت رسانده‌اند و ما هم شاهد هستیم که خود این گروه در بین اعضای ارشد شان مشکل‌های زیاد دارند."
او می‌افزاید که گروه حقانی با گروه ملا برادر اختلاف دارند. به گفته‌ی او گروه حقانی با گروه ملا برادر روی مسائلی مثل اُزبیک‌ها و سایر قوم‌ها که در این گروه هستند، مشکل دارند و دیگر بالای یکی دیگر اعتماد کامل ندارند و از هم دیگر در هراس هستند.
به باور سخن‌گوی مارشال دوستم، "همان جاطلبی‌ها هنوز هم در میان این گروه وجود دارد."
آقای نیرو تصریح می‌کند که در نشست کندهار طالبان تلاش کردند که همان انسجام قبلی شان‌را به‌دست آورند و بی‌اعتمادی که بالای هم‌دیگر دارند را از میان بردارند.
در ادامه‌ی دو دسته‌گی طالبان؛ منابع از هلمند به آماج می‌گویند که هفته‌ی گذشته ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر و ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان به ولسوالی کجکی هلمند به دیدار ملا عبدالقیوم ذاکر، رییس قبلی کمیسیون نظامی طالبان آمده بودند و تلاش کردند که او به کابل برگردد. اما موفق نشدند.
منابع می‌‌افزایند که قیوم ذاکر به دلیل اختلاف‌ها با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان همراه با یک هزار جنگ‌جو به زادگاهش در کجکی هلمند بازگشته است.
‏عبدالقیوم ذاکر، زندانی پیشین گوانتامو و رییس قبلی کمیسیون نظامی طالبان بود که بعد از سقوط کابل همراه با صلاح‌الدین ایوبی وارد ارگ ریاست جمهوری شدند، از او به‌عنوان نامزد وزارت دفاع طالبان یاد می‌شد.
جدال عبدالحمید خراسانی، آمر برکنار شده‌ی امنیت طالبان در پنجشیر و والی این ولایت نیز از نمونه‌های دو دسته‌‌گی و عدم اعتماد به یک‌دیگر گفته شده است‌.
خراسانی مولوی قدرت‌‌الله، والی طالبان برای پنجشبر را متهم به شکنجه مردم می‌‌کند، اما والی می‌‌گوید که خراسانی دزد و شخصی مفسدی است. این جدال آنان باعث برکناری حمید خراسانی شد. اما خراسانی با آنکه برکنار شده، به گفته‌ی منابع با حمایت شاخه‌ی از طالبان هنوز مسلح است و بدون موقف و معاش به عملیات می‌رود و جنگ‌جویان زیر فرمان دارد.
صالح محمد ریگستانی، از فرماندهان جبهه‌ی مقاومت در پنجشیر در پیوند به اختلاف خراسانی با والی طالبان در پنجشیر می‌گوید که خراسانی یک شخص عصبی مزاج و فاقد ثبات فکری است و سخنانش اهمیتی ندارد که قابل تبصره باشد.
هارون معترف، رییس جنبش گذار در رابطه به این اختلاف‌ها به آماج می‌گوید که اختلاف پیش‌آمده میان "گروه‌های تروریستی" در پنجشیر، اختلاف بر سر مادیات است.
به گفته‌ی آقای معترف، "افغانستان کشوری‌ست که در چنگال گروه‌ قومی و تروریستی طالبان افتاده است و این گروه قومی جریان‌های تروریستی را مدیریت می‌کنند."
او افزوده است که قوم‌های غیرپشتون از طرف طالبان دچار درگیری‌های خودی می‌شوند و این اختلاف‌ها سرنوشت آنانی‌ست که با طالبان بیعت کردند و اکنون توسط همین بادار‌های شان به جان هم انداخته می‌شوند.
با آنکه طالبان همیشه وجود اختلاف‌ها را رد کرده و از باهمی سخن می‌زنند، اما این‌که تا چه زمانی این زیر خاکستر بدون شعله خواهد ماند، زمان پاسخ خواهد گفت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала