سرعت صوت در مریخ آیا کمتر از زمین است؟

© Photo / NASA/JPL-Caltech/MSSSВертолет Ingenuity на Марсе
Вертолет Ingenuity на Марсе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2022
عضو شوید
آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در این پسین ها با انتشار ویدئویی کوتاه درباره سرعت صوت در مریخ توضیح داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، نخستین تجزیه و تحلیل صداهای ضبط‌ شده توسط مریخ‌نورد استقامت نشان می‌دهد که سرعت صوت در سیاره سرخ کمتر از زمین است. این سرعت همچنین برای صداهای با ارتفاع صوت پایین و بالا در نتیجه اتمسفر نازک مریخ و کاربن دای اکساید متفاوت است.
Луна на фоне Эйфелевой башни в Париже - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.03.2022
نصب اینترنت با سرعت در مهتاب و مریخ
سرعت صوت فاصله‌ای است که یک موج صوتی در مدت زمان یک ثانیه در یک سیال می‌پیماید. سرعت صوت مشخص می‌کند که این موج در بازه مشخصی از زمان چه مسافتی را طی می‌کند. نَواک، زیرایی (زیر و بمی) یا ارتفاع صوت کیفیتی است؛ ادراکی در مورد صداها که اجازه درجه‌بندی و ترتیب‌دهی آن‌ها برمبنای زیر و بمی را به ذهن می‌دهد.
گروهی از دانشمندان بین‌المللی که این صداهای ضبط شده را بررسی کردند، دریافتند که صدا با چه سرعتی در این جو بسیار نازک حرکت می‌کند یا اینکه صدای مریخ ممکن است چگونه به گوش انسان برسد و چگونه دانشمندان می‌توانند از این صداهای ضبط‌ شده برای بررسی تغییرات ظریف فشار هوا در دنیای دیگر استفاده کنند. آنها همچنین با بررسی این صداها می‌توانند از وضعیت مریخ نورد استقامت نیز آگاه شوند.
روی زمین، صوت معمولا با سرعت ۷۶۷ مایل در ساعت (حدود ۳۴۰ متر در ثانیه) حرکت می‌کند؛ اما در مریخ، صداهای با ارتفاع صوت کم با سرعت حدود ۵۳۷ مایل در ساعت (۲۴۰ متر در ثانیه) حرکت می‌کنند، در حالی که صداهای با ارتفاع صوت بلند با سرعت ۵۵۹ مایل در ساعت (۲۵۰ متر در ثانیه) حرکت می‌کنند. انتظار می‌رفت که یک جو سرد کربن دی اکسید بر سرعت صوت تاثیر بگذارد، اما این پدیده تا زمانی که ضبط انجام نشده بود، هرگز مشاهده نشده بود.
مریخ‌نورد استقامت به دنبال کشف حیات باستانی در سیاره سرخ است و درحالی که سایر ماموریت‌های مریخی به دنبال یافتن نشانه‌هایی از آب هستند، این مریخ‌نورد پا را یک قدم فراتر گذاشته و سنگ‌های قابل توجهی برای بازگرداندن به زمین جمع‌آوری کرده است. قرار است ناسا و همتای اروپایی آن اواخر این دهه ماموریتی برای بازگرداندن نمونه‌ها به زمین به انجام برسانند.
مریخ‌نورد استقامت در سال ۲۰۲۱ در ۴۵ کیلومتری دهانه جزرو فرود آمد. دانشمندان این ماموریت باور دارند که میلیاردها سال پیش، این دهانه یک دریاچه و دلتای یک رودخانه را در خود جای داده بوده است و به همین دلیل این ناحیه به مکانی مناسب برای نمونه‌برداری و جستجوی نشانه‌های بالقوه حیات باستانی تبدیل شده است.
"استقامت" بخش عمده‌ای از اولین سال زمینی خود را صرف کاوش در منطقه‌ای در جنوب و غرب محل فرود خود کرده است. اکنون این مریخ نورد در مسیر بازگشت به نقطه فرودش است تا کار خود را در دلتای باستانی ادامه دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала