دانشمندان: ماهی ها توانایی آموختن ریاضی را دارند

© Sputnik / Natalia Seliverstova  /  مراجعه به بانک تصاویر рыбы
рыбы - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2022
عضو شوید
یک پژوهش جدید نشان داده كه برخی از گونه‌ های ‌ماهی ها می‌توانند بین مقادیر كوچک و بزرگ تمیز قائل شده و همچنین اعداد را جمع و تفریق کنند.
دانشمندان آلمانی دریافته‌اند که برخی از ماهی‌ها، به‌ویژه ماهی‌های گز و سیچلایدها، قادر به جمع و تفریق اعدادی از 1 تا 5 هستند. در طول آزمایش، ماهی‌ها باید تعداد صحیح ارقام را با شنا کردن به سمت آنها انتخاب می‌کردند دراین آزمایش به ماهی ها غذا به عنوان پاداش داده می‌شد.
نتایج این مطالعه در مقاله‌ی در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
مطالعات قبلی قبلاً نشان داده بودند که ماهی ها می توانند تفاوت بین اعداد بزرگ و کوچک را تشخیص دهند، اما مشخص نبود که آیا آنها می توانند مسائل جمع و تفریق را حل کنند یا خیر. ورا شلوسل از دانشگاه بن در آلمان و همکارانش آزمایشاتی را انجام دادند تا ببینند آیا ماهی خال چشمی Potamotrygon motoro و خانواده سیچلایدهاPseudotropheus zebraمی توانند از اعداد 1 به 5 یک عدد کم یا اضافه کنند.
ابتدا، ماهی ها یاد گرفتند که پس از نشان دادن محرک اولیه، انتخاب درستی را انجام دهند. تصاویر دو شکل به مدت 5 ثانیه برای ماهی ها نشان داده شد.
پس از آن ماهی ها می توانستند از طریق سوراخ باز به منطقه آزمایش شنا کنند، آنها باید بین دو تصویر دیگر که یکی دارای یک شکل و سه تصویر دیگر بود یکی را انتخاب کنند. اگر دو شکل در تصویر اصلی زرد بودند، ماهی‌ها در منطقه آزمایشی فقط در صورتی که به سمت تصویری که یک شکل را نشان می‌دهد شنا می‌کردند پاداش دریافت می‌کردند - یعنی همه اینها با یک عملیات تفریق مطابقت داشت. اگر دو شکل در تصویر اصلی آبی بودند، ماهی‌ها اگر به سمت تصویری که سه شکل را نشان می‌داد شنا می‌کردند پاداش دریافت می‌کردند - این یک عملیات اضافه بود.
پس از اینکه به ماهی ها آموختند که زرد را با تفریق و آبی را با جمع مرتبط کنند، دانشمندان شروع به آزمایش توانایی های شمارش ماهی ها کردند.
توانایی شمارش دقیق به نظر دانشمندان زیاد برای ماهی‌ها مهم نبوده بنابراین آنها احتمالا مهارت‌های خود را از آنچه دانشمندان تاكنون كشف كرده‌اند بیشتر تكامل نخواهند بخشید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала